Pakej Unlimited Hotspot dan Unlimited Wifi mana paling berbaloi?

Salam guys.

Sebelum ni aku pernah pakai umobile U28 yang 3gb quota internet tu. Ni masa awal2 aku berblog la aku pakai. So kejap je dah habis kalau buat internet sharing. Nak update blog pun susah haha... Sekarang umobile pun dah start buat pakej unlimited internet. Tapi internet sharing pulak kena charge ikut quota. Ni semua sebab webe la mulakan dulu internet sharing ada quota. Kan dah semua terikut2...
Tapi kalau korang jenis tak pakai hotspot sangat, then berbaloi je pakai umobile gx30 atau gx50 unlimited internet tu..
Memang murah cuma coverage tu bergantung kat mana kawasan korang duduk la.. Nak tahu kat mana ada coverage, sebelum try sesuatu pakej tu download dulu aplikasi OpenSignal ni.
Pakai app ni boleh tahu telco mana yang ada line kat tempat korang. So boleh la agak telco mana yang sesuai dengan korang.

Alright... so sekarang aku nak cerita pasal pelan2 internet yang ada kat Malaysia. Korang maybe dah tahu kot... Tapi takpe aku nak cite gak. Haha...
Sebelum ni aku ada tercari2 pelan internet terbaik yang sesuai untuk aku. Pening jugak nak pilih...dengan masa tu unifi tengah full port pulak kat kawasan rumah aku...memang aku research pasal internet je memanjang... So kalau aku dah kumpulkan semua pelan unlimited internet kat blog ni, aku harap lebih senang la pembaca yang baca blog aku ni nak buat pilihan internet terbaik untuk korang nanti....

OK....
Biasanya plan internet yang unlimited ni akan pakai cable fibre macam Unifi, Maxis dan TIME. Tapi kalau tempat korang unifi tak masuk2 lagi, korang jangan risau. Still ada internet unlimited lain yang boleh pakai. Aku faham ada yang pakai streamyx tu masih tak dapat upgrade2 lagi ke unifi. Dah la streamyx lagi mahal daripada unifi, memang sedih la... OK..takpe nanti aku cerita alternatif lain dia apa..


Kat bawah ni antara Unlimited Internet Sharing/Hotspot dan Unlimted Wifi yang ada kat Malaysia ni:




Unifi ni memang popular la dengan unlimited internet. Aku pun sebelum ni pernah pakai unifi yang RM 129 tu. Dulu 30 mbps je, sekarang dah 100mbps unlimited quota. Memang berbaloi pakai sebab dapat Unifi TV sekali. Speed pun sedap bila pakai internet fibre ni. Dengan adanya unifi ni memang aku dah takde la nak subscribe astro lagi. 

Kalau nak tengok tv memang aku layan Unifi TV je, kalau nak layan movie aku tgk kat Youtube dan Netflix je..,dan kalau nak tengok bola pulak biasa aku masuk website ronaldo7.net. Kat situ memang banyak link nak tengok bola boleh pilih. So astro dah tak relevan sangat bagi aku.

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019




Kalau nak bandingkan TIME vs Unifi. Memang TIME jauh lebih murah. Tapi TIME ni dia racist hahah.. Dia pilih kawasan2 yang high end je dan kawasan2 yang tinggi macam condo atau apartment. Kalau landed house jarang dia masuk.

Tapi pakej TIME memang murah dan berbaloi. Untuk unlimited 100mbps baru RM99 sebulan. Kalau 500mbps baru RM 139 sebulan, dan kalau korang memang jenis nak tengok movie 4k je diorang siap ada speed 1gb lagi. Tu pun baru RM199 sebulan. Tapi kalau speed sampai 1gb ni korang nak buat apa sangat sebenarnya? haha.. Untuk normal usage,  speed 30 mbps yang stable pun dah sangat2 cukup untuk dipakai kebanyakan orang. Kalau dah speed 1gb tu memang download movie dua saat je dah siap. Tapi poket barai la sebab agak tinggi bulanan...

So kalau ada rezeki tempat korang ada TIME, better la pilih TIME sebab pada aku ni paling berbaloi dengan speed yang ditawarkan.

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019




Maxis Fibre so far pada aku yang paling murah. Unlimited quota pada speed 30 mbps dah boleh dapat dalam RM89 sahaja sebulan. Speed dia pun stable. Sebab aku sekarang pakai Maxis Fibre ni. Kalau buat speedtest memang nampak speed naik sehingga 100mbps then dia akan capped ke 30mbps sebab pakej aku hanya speed 30 mbps sahaja. So dari segi speed jangan risau takkan kurang dari 30 mbps.

Kalau korang rasa tak cukup speed 30 mbps, then Maxis pun ada tawarkan pakej RM 129 sebulan untuk speed 100 mbps sama macam unifi. Kalau untuk pakej 100mbps ni better la ambil pakej dari unifi sebab korang akan dapat pakej unifi TV sekali.  Lagipun kalau ambil direct ke TM Unifi terus, customer service dia lebih reliable. Kenapa aku cakap lebih reliable? Sebab Maxis fibre ni pun bergantung kepada TM gak. Kalau kat tempat korang takde Unifi, maka takkan ada la Maxis fibre ni kat situ. Kalau tempat korang dah full port unifi maka untuk Maxis fibre pun akan full port jugak. 

So Maxis ni berbaloi ambil pakej RM89 sebulan tu je. Kalau yang lain, tak cukup berbaloi pada aku. 

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019




Ok untuk Digi ni adalah penyelamat kepada pengguna Streamyx. Sebab Digi bukanlah pakej fibre internet, tapi ianya pakej postpaid unlimited internet. Pakej Digi Infinite 150 antara satu2nya pakej postpaid unlimited yang ada kat Malaysia sekarang ni. Macam mana dengan speed? Speed akan bergantung  kepada jenis modem apa korang pakai. 

Ada yang boleh cecah speed 200mbps
Ada yang boleh cecah speed 100mbps
Ada yang dapat 30 mbps sahaja
Ada jugak yang dapat bawah 10 mbps.

Semuanya bergantung kepada Modem apa korang pakai dan kawasan mana korang duduk. Pakai Digi ni senang je. Mula2 korang kena beli modem yang boleh support simcard dulu. Kat shopee banyak. Antara yang berbaloi dan murah aku pakai modem Tenda yang boleh masuk simcard.

Just masuk simcard Digi, bukak suis plug modem korang tu. Tadaa.. dah boleh guna internet wifi kat rumah korang. Kalau korang masih pakai streamyx tu aku rasa better la pakai Digi Infinite 150 ni. Harga dia RM150 sebulan. Pengalaman aku pakai speed terbaik pernah aku dapat dalam 18mbps sahaja. Mungkin modem aku bukan modem bangsawan. Kalau pakai modem/router bangsawan macam huawei B618 ni, aku tengok ada pengguna yang boleh dapat sampai 100mbps. Memang puas hati beb speed laju camtu...

Tapi sebab aku pakai modem/router Tenda 4G680 beli kat shopee je.. so memang tak boleh nak expect speed maximum la.. Tapi 18mb pun ok je aku boleh je streaming bola live. So takde masalah sangat. Kalau korang pakai Digi Infinite ni  korang kena join group facebook Digi Postpaid Infinite Community . Group tu sangat aktif dan semua sangat2 membantu. 


5) Celcom Home Fibre



Kalau korang duduk Sabah pulak ada lagi satu tambahan internet dari celcom home fibre ni. Harga cuma RM80 sebulan sahaja pada saat aku menulis ni. Speed pun boleh tahan 40mbps. Tapi khas untuk orang Sabah je la. Aku pun tak pasti kenapa Sabah je dia offer.

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019




Kalau korang still tak nak ada komitmen dengan postpaid atau home fibre, ni ada lagi satu pakej prepaid je tapi boleh jadi unlimited hotspot quota dari unifi mobile. Macam mana nak jadi unlimited hotspot tu? Korang just subscribe je dia punya pakej mingguan RM20 untuk unlimited data. So kalau subscribe sebulan terus, kira RM20 x 4 minggu. Jadi jumlah bulanan korang kena bayar adalah RM 80 sebulan untuk unlimited data.

Tapi berbaloi ke? Pada pendapat aku setelah menggunakan unifi mobile ni, speed kurang laju. Paling laju aku dapat buat hotspot dalam 3 mbps sahaja maximum. Itu pun dah masuk dalam modem. Kalau pakai hotspot phone je memang lagi slow rasanya..Pakej ni more on flexibility je..

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019


7. Astro Broadband Bundle



Haaa... astro pun sekarang dah tawarkan internet fibre. Untuk astro ni dia bundlekan pakej channel Astro bersama2 dengan internet fibre dari TIME dan jugak dari Maxis Fibre. Harga pakej untuk speed 30mbps baru RM89 sebulan, manakala untuk speed 100mbps harganya RM 129 sebulan.
Tapi kalau subscribe dengan astro ni... untuk pakej channel tu ada additional harga kena tambah. Contohnya RM89 sebulan untuk fibre internet + RM39.95 untuk family pack astro. So total jadi RM 128.95 jugak la...

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019


LAGI ARTIKEL MENARIK:


............................................

SPECIAL CASE

Sekarang ni TNB ada buat testing untuk infrastruktur internet TNB dia kat Jasin, Melaka. Jadi kat Jasin sekarang ni ada lebih banyak lagi pakej unlimited internet ataupun fibre internet. Kebanyakan telco dah join untuk menggunakan infrastruktur TNB bagi pakej2 yang ditawarkan kat Jasin. Syok gak la, dah la banyak yang murah2... Yang korang tak pernah dengar pun ada...


So ni pakej2 yang ada kat Jasin, Melaka:

1) City Broadband


Pakej City Broadband ni sangat murah... Pada harga RM 79 sebulan pun dah boleh dapat unlimited internet dengan speed 50mbps. Memang dah cukup2 berbaloi pada aku dengan harga dan speed dia. Untung betul orang Melaka ni...

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019


2) Celcom Home Fibre



Celcom home fibre yang sebelum ni ada kat Sabah sahaja pun sekarang dah available kat Jasin Melaka. So orang2 sabah dan orang2 Melaka boleh la cuba internet dari celcom ni. Sekarang harga kira murah dah aku rasa. RM80 sebulan unlimited. Memang betul2 dah competitve sekarang pakej2 internet kat Malaysia ni.

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019


3. Digi Home Fibre


Fuhh... Digi pun join sekali offer pakej unlimited internet fibre kat Jasin ni. First time aku dengar Digi offer home fibre ni. Kat tempat2 lain semua orang masih pakai Digi postpaid Infinite 150 lagi. Kat Melaka dah tak risau speed tak stable dah. Bila internet fibre ni biasanya speed stable. Memang tak aci betul asal orang Melaka je dapat ni .Huaarhh.. haha..

Digi Home Fibre ditawarkan pada harga RM95 sebulan dengan speed 50 mbps. Not bad.. Lebih laju daripada Maxis Home fibre yang aku pakai sekarang ni.

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019


4. Astro Broadband Bundle


Kalau kat Jasin pulak Astro Broadband bundle dia lebih murah sikit. Family pack + Internet speed 50mbps baru RM 99 sebulan. Kira berbaloi jugak pada aku. Dah la dapat internet stable, pastu boleh pulak layan astro punya channel. Ulang2 pun takpe la haha... Yang lainnya kat Jasin ni pakej internet dia under City Broadband. Kalau kat website astro setakat aku tulis ni.... belum ada lagi ditawarkan untuk sebarang penyertaan untuk pakej ini. Mungkin sebab ianya hanya untuk penduduk Jasin sahaja maka tiada tawaran dibuat melalui website.

Tarikh maklumat pakej dikemaskini: Januari 2019


.................................

Fuhh banyak gak kan pakej internet unlimited kat Malaysia ni kan?  Sengaja aku tak masukkan streamyx sebab aku rasa streamyx tu dah outdated sangat la. Haha... Disebabkan aku tak duduk kat Jasin Melaka, buat masa sekarang ni pada aku pakej paling berbaloi dan paling ramai orang boleh pakai adalah Maxis Home Fibre.

Sebab murah je pakej dia RM89 sebulan... Speed pun ok setakat aku guna.. Nak tengok netflix takdehal. Modem yang Maxis bagi pun ok je rumah sewa aku dua tingkat sampai tingkat atas boleh dapat wifi. Banding dengan modem dari unifi dulu, rumah apartment aku sewa yang satu level je tu pun... duduk kat bilik dah tak dapat wifi.

Ok tu je la aku rasa internet unlimited yang ada kat Malaysia ni...

So korang pulak, setuju ke dengan aku yang Maxis paling power dan berbaloi? Kalau tak setuju, apa internet paling berbaloi yang korang pernah pakai setakat ni? Share sikit...



Baca lagi:



209 ulasan:

  1. aku skrg fokus guna maxis fibre n digi je.
    sblum guna maxis aku mmg suka giler guna digi unlimited tu. puas hati gilerr. xpernah ada isu..kerja pun sng je.
    dah biasa yg ni, da xpndg yg lain...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la. Aku dah pakai maxis fibre ni memang dah syok je guna internet sebab stable. Pakai digi dulu pun sebab unifi full port. Sekali baru pakai sehari dua maxis roger dah ada port lak. Haha.. RM 300 advance aku tu memang takleh nak buat apa la.. Nak mintak refund pun takleh... terpaksa la pakai je digi + maxis.

      Padam
    2. Bro ley yang 30mbps tu laju x untuk download main games Maxis punya

      Padam
    3. @unknown

      Laju. At least pada aku laju lah kalau setakat nak main game, streaming, download n tgk netflix semua..

      Padam
    4. Kiranya if marathon drama no problem lah ye? saya takpandai sangat bab mbps ni 😂

      Padam
    5. @unknown

      Streaming video macam drama ni lagi stable berbanding dgn main game. So insyallah takde masalah nak marathon. Sy pakai maxis 30mbps sentiasa bukak youtube tak buffer pun...

      Padam
  2. aku yang keje kat Pusat Internet Webe Digital(a TM Unifi Company) ni pun tak bedesup mana speed unifi kat kawasan rumah aku. dalam kawasan Pusat Internet aku keje memang 4G & bedesup pegi die tp kawasan rumah aku agak ke dalam & speed dia agak menyedihkan aku selaku subsriber.

    aku dah pernah jd pengguna Celcom, Digi, Maxis & Unifi Mobile. tp pada aku tetap Maxis & Digi yang paling sedap digunakan dalam kawasan kampung felda tempat aku tinggal ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeke tmpat kau kampung sgt kot hahaha.. sorry2.. biasa la tu kalau dalam sgt memang payah la nak dpt line laju.

      Pada aku unifi n maxis lebih kurg je. Dua2 ok. Digi je kurg skit sebab area aku tak power kot line diaa..

      Padam
    2. tetiba masuk februari ni, Digi makin macam $H*! kat area aku tinggal ni. arghhhhhh~

      Padam
    3. Macam mana digi kau. Masih lembab lagi ke? Haha.. aku dah terminate dah line digi aku.

      Tapi biasa la tu bila dah ramai org pakai digi kat kawasan kau tu, mulalah dia buat hal.. try la yg rare2 pulak.. okyoo ke huhu..

      Padam
  3. tp link kuat x untuk tarik line?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikut jenis router rasanya. Tgk orang pakai tplink m7450 diorang kata boleh dapat speed laju. Kalau yg murah2 sikit mungkin kurang la power dia utk tarik line. Maaf tak mahir sgt pasal router ni. Tahu sikit2 je.. :)

      Padam
  4. Bro nak tanya kalau modem tenda 4g680 masuk sim unifi mobile (mingguan rm20) tu mmg unlimited hotspot ke. Skrg pakai di phone utk tathering hotspot. Cuma speed mmg 3mbps 5mbps waktu malam. Kalau pasang di tenda modem tu pun lebih kurang speed tathering phone ke? Takde masalah kena blok sim dr tm ke kalau pakai utk hotspot unifi mobile pre paid tu? Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kat phone dah boleh tethering tu so maksudnya kat modem tenda tu pun sama boleh je unlimited hotspot. Amik yg rm20 unlimited tu memang hotspot pun unlimited. Masa aku buat hari tu takde kena blok dgn TM pun.

      Dari segi speed memang lebih kurg 3mbps gitu je la. Kurang syok sikit sbb agak slow utk aku kalau 3mbps ni...

      Padam
    2. Ok modem tenda 4g680 dah selamat mendarat.dah test pakai dekat sebulan.ok unlimited.cuma speed kurang 5mbps waktu malam.tapi siang boleh jejak ke 10 15mbps.yg maklumat kena block dr pihak tm tu kalau kita guna sim unifi postpaid.prepaid ok je.ingat kena cari jugak modem bangsawan b618 tu😆

      Padam
    3. Pehh baek bro. Terus beli je. Haha..

      Ok la tu dapat speed 10-15mbps. Kira boleh streaming youtube dah tu.

      Kalau bro ada bajet boleh la try modem bangsawan. Mana tahu speed boleh 2x atau 3x ganda ke...

      Padam
  5. Bro betulkah digi unlimited gila yg pakej RM15 sebulan tu memang internet tanpa had untuk sebulan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul unlimited tapi untuk beberapa apps je bro. Unlimited kalau buka youtube, facebook, netflix dan social apps(whatsapp, insta, etc) je. Kalau nak surf internet setiap hari dengan speed yg laju dia bagi quota 1gb je sehari. Lepas tu speed lembab macam siput.

      Tapi kalau jenis yg hardcore tgk youtube dan buka fb. Memang puas hati sebab dia unlimited. Aku pernah pakai dulu sebelum pakai digi i150 ni. Tapi sebab speed dia masih tak cukup laju utk aku untuk tgk website lain, tu yg tukar pakai digi infinite 150 ni...

      Padam
    2. sim ni boleh buat hotspot jgk ker bro?

      Padam
    3. @unknown yup bro sim digi rm15 sebulan tu pun boleh buat hotspot. Apa2 sim pun boleh buat hotspot asal pakai modem/router yg support sim card.

      Padam
    4. Thank you sngt memambantu. Kat rumah saya ni pakai streamyx around RM 50/month. And now ramau org guna wifi tu so sngtlah tk laju. Try check speed lepas smpai 150kbps je paling tinggi 280kbs tu pun kul 2pagi.And now study kena online. So bunth nak buat macm mne sebabnya digi kt sini kalau guna phone pon E je dpt. Kalau celcome lepas la 4g tapi 1 bar je. So sye boleh beli router je and guna sim celcome tu ke? Means prepaid pon boleh ?

      Padam
    5. @shuhaahad

      betul boleh je guna simcard celcom tu lepas beli router. quota bergantung kepada berapa byk quota hotspot yg telco bagi

      Padam
  6. Assalamualaikum.. Thanks for the info..
    Saya pakai digi infinite 150 tu dah masuk 2 thn dah ni..

    Mula2 tu ada la terselit docomo charged dr game ke hape ntah.. Lepas complain kat digi, diorg bagi refund balik..

    Tahun ni ada lagi kes extra charged dr coda payment pulak.. Katanya dari game provider, then digi tak boleh bagi refund, kene contact sendiri dgn company tu..

    Kalau ikutkan speed memang bagus.. Tapi digi tak berapa friendly bab2 scammer charged ni.. Rasa2 macam nak tukar dah..

    Kalau maxis fibre ni terbaik, and takda problem dari segi scammer charged dr game provider, nak g tukar la gitu..😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tula ada dengar cerita jugak digi hari tu tiba2 kena cas benda2 yg kita tak subscribe. Mungkin digi tak nak amik port pasal game provider tu sebab duit tak masuk kat diorang kot. So diorang nak game provider tu tanggungjawab la. Tapi... kesian customer la yg jadi mangsa...

      Maxis fibre ok sangat kalau kawasan rumah ada coverage. Dulu sy guna digi infinite 150 ni pun sebab masa tu unifi/maxis takde port je. Kalau ada port utk pasang maxis, better pasang je...

      Padam
  7. Mana yg takde had umur

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya yg ada had umur ni postpaid dan wifi yg ada kontrak setahun atau 2 tahun. Kalau prepaid rasa macam umur berapa2 pun boleh pakai je. Contoh yang kat atas ni prepaid adalah unifi mobile prepaid la.

      Padam
  8. Bro.. kalau aku langgan unlimited internet YES yg harga rm30 tu.. pastu masuk kt modem wifi zte.. laju tak kalau hotspot utk 3@4 biji handset.. setakat nk layan wassap..fb..youtube @ bukak google(sekadar nk bukak berita).. TQ

    BalasPadam
    Balasan

    1. Bro.. kalau aku langgan unlimited internet YES yg harga rm30 tu.. pastu masuk kt modem wifi zte.. laju tak kalau hotspot utk 3@4 biji handset.. setakat nk layan wassap..fb..youtube @ bukak google(sekadar nk bukak berita).. TQ

      Padam
    2. Alamak kalau yes punya package ni aku tak pernah pakai bro. Dia punya speed tu aku tak tahu nak cakap camne. Tapi normally la pakej rm30 ni speed dia dalam 5mbps -10mbps je.

      So untuk 3-4 biji phone agak slow kalau YES capped speed internet tu maximum cuma 10mbps je bro. Bro try dulu kat phone buat speedtest. Kalau satu phone boleh dapat 20mbps ke atas. Ok la nak buat hotspot..

      Padam
  9. Nak tanya ..ada certain sim yg bg limited hotspot....mcm gx30 umobile 3gb je....
    Tp kalau masuk sim kat portawifi@modem....sama ke konsep dgn hotspot limited

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup sama je. Kalau telco dah mention limited hotspot. Memang pakai modem pun akan jadi limited jugak

      Padam
    2. Tapi umobile hotspot punya kuota 6GB je.. Internet dia y unlimited klu pakai direct hfon.. So sama je kan kalau pakai modem pun. Still limited to 6GB

      Padam
    3. ada ke cara nak modified modem tenda ni utk offkan limited hotspot tu =)

      Padam
  10. kalau pakai tv box..maxis fibre ok tak bos

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sepatutnya ok. Sebab kat rumah ni pakai maxis fibre share dekat 8 orang satu rumah. Ok je takde masalah.

      Buka netflix, youtube, streaming movie semua ok la. Jarang la maki-maki sebab internet slow. Pada aku smooth la. kalau android tv box tu lebih kurang macam buka netflix la kot aku kira. So takde masalah.

      Padam
  11. Bos line umobile ape yg umlimted hotspot?sbb tmpat aku umobile je laju

    BalasPadam
    Balasan
    1. So far belum ada lagi line umobile unlimited hotspot. semua ada quota.

      Padam
    2. sekrg banyak dah modem leh cucuk sim mcm yes rm30 atau umobile gx30..jadi unlimited hotspot. bulan2 just maintain topup je rm30

      Padam
    3. @Tanpa Nama

      Betul banyak dah sekrg modem boleh cucuk simcard. Tapi kalau umobile gx30 tu takde unlimited hostpost. Unlimited internet pakai kat phone sendiri ada. Tapi kalau hotspot ada quota. Kalau ye rm30 je tak pasti unlimited atau tak...

      Padam
  12. Belum jumpa lg setakat ni hotspot unlimited tp klu ada blh share

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau digi infintie 150 tu unlimited hotspot la. Tapi harga agak mahal..

      Padam
  13. Klu beli router huawei dan letak simkad umobile rm30 unlimited. Ok tak bos

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh je kalau nak buat macam tu. Cuma speed umobile rm30 unlimited ni dia paling laju boleh dapat 5mbps - 10mbps sahaja. Kalau nak buat wifi kongsi ramai2 takut slow...

      Lepas tu pakej umobile rm30 ni unlimited untuk pakai kat phone sendiri je. Kalau buat hotspot atau internet sharing still ada quota. So macam tak berbaloi je...

      Padam
  14. Bos kalau untuk Unifi prepaid,
    ada tak pelan unlimited untuk hotspot,psal kita pakai ramai2 bos..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Unlimited hotspot yg prepaid rm20 seminggu tu la bos. Boleh je buat internet sharing pakai modem yg support wifi. Cuma based on experience aku, unifi prepaid ni slow kalau buat hotspot... dalam 3mbps je. semput juga kalau dah ramai2 pakai...

      Padam
  15. Bro..check dlm shopee..ada jual modem yang modified bleh bypass limited hotspot..contoh guna digi i100 and masuk dalam modem tu trus bleh unlimited hotspot..bleh percaya ker benda tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf bro saya tak pasti kalau pasal bypass ni. Seeloknya beli plan yg memang unlimited untuk guna buat hotspot. Sama ada nak percaya atau tak, bagi saya mungkin memang betul2 boleh bypass, cuma kurang beretika lah untuk buat benda2 ni...

      Padam
    2. boleh, guna mod MF90, hotspot jadi unlimited

      Padam
  16. Bro tempat sya x ada unifi... Nak ambik maxis 89 pun x ble kn... Apa jalan terbaik untuk dapat Internet stabil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tempat kalau takde unifi maksudnya memang takde internet fiber. So memang kena ambil digi infinite 150 la untuk internet stabil. Ataupun boleh cuba ke TM point untuk pakej unifi broadband RM89 unlimited sebagai upgrade bagi streamyx. Tapi pakej ni baru2 ni je dihebahkan dan masih tiada dalam website unifi. Cuba ke TM point terus.

      Padam
  17. Bro aku pun tkde time nak buat maxis fibre celcom smua takleh. Aku harap nak upgrade plan postpaid aku je ni. Skrg tgh guna celcom postpaid 20gb. Mmg kena saving teruk nak main youtube ke main game ke haihh. So plz recommend mana2 plan yang unlimited atau plan data banyak cukup utk youtube and other usage. Thanks bro !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak main game umobile gx30 atau gx50 pun dah ok. Unlimited. Biasa ping umobile lebih stable untuk main game. Tapi kalau nak sedap ambil digi infinite 150 juga yang lebih ok. Walaupun mahal tapi unlimited semuanya. Kalau celcom ni yg siap ada pecahan weekend & weekday tu memang tak best kalau amik. Nak kena berjimat sangat...

      Padam
  18. Bro, aku pun menghadapi masalah yang sama macam kau,tgh buat kajian pasal pakej sekali ternampak blog kau pasal nie.Terima Kasih kepada kau sebab memudahkan kerja aku, aku doakan supaya segala urusan kau pun dipermudahkan ;). Terima Kasih sekali lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thank you bro atas doanya. Aminn... Rasa happy kalau entri aku ni dapat membantu. Aku tulis hanya nak berkongsi pengalaman.

      Padam
  19. assalam, nak tanya kalau utk 13 org guna wifi, plan maxis one fibre mana yg sesuai dan berbaloi? either 100mb or 300 mb ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Saya pakai maxis fibre 30 mbps je. Satu rumah ada lah dalam 7-8 orang. So still stable. Ikutkan pakai yang 30mbps pun dah ok je untuk 13 orang. Tapi kalau nak lebih stable ambil 100mbps dah cukup. Tak perlu ambil yg 300mbps.

      Padam
  20. Bro,, cth kalau kat sini line umobile h+ je kalau masuk router and pakai plan unlimited gx30 tu oky x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok je bro h+ kira line laju jugak tu kalau nak masuk router. Kalau dapat LTE pun gx30 punya speed tetap dia akan capped antara 5mbps - 10 mbps. So expect speed macam tu je lah. Btw kalau gx30 masuk router, dia tak akan jadi unlimited. Sebab dia kira guna quota hotspot. So boleh fikir2 dulu sebelum buat...

      Padam
  21. Bro kalau kita ambik internet celcom fibe untuk sabah tu modem/router apa yg terbaik ehh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak pasti kalau celcom diorang bagi router apa sebab tak pernah pakai. Cuba pakai router yg celcom bagi dulu masa subscribe tu. Kalau tak ngam baru cari router baru yang elok sikit. Biasanya router/modem yg elok brand huawei(modem bangsawan). Keras sikit harga..

      Padam
  22. bro, kwsan sy xde tm wifi/unifi, mxis fibre pn xde. Tp sy ada android box. Jdi sy xblh guna wifi utk android box sy. Sy plan nk beli adapter, msukkan simkad unlimited data (gx30 umobile), ccuk kt android box. Jd soalan sy dsini... klau buat mcmtu, bila sy stream utube kt tv android box sy, adakah sy mgunakan unlimted data.. atau dkira mgunakan hotspota yg limit 3gb tuu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya telco ni boleh detect kalau kita buat hotspot guna device lain. Berkemungkinan besar akan guna quota hotspot gx30 la kalau buat mcm tu.

      Alternatif lain boleh ambil pakej digi infinte i150 tu unlimited. Atau boleh cuba ke tm point terus tanya pakej broadband unlimited yg baru. Rm89 unlimited tu. Kalau ada pakai yg ni pun ngam...

      Padam
    2. unifi lite rm89 tu pn xde coverage kt kwasan sy dduk ni. hmmmmmm.

      Padam
    3. digi 150 tu plak mcm mahal sgt... hahahahaha

      Padam
    4. @Secret of the heart. Alamak unifi lite pun takde coverage jugak ke? Digi pulak mahal eh.. haha... Kalau macam tu saya pun tak boleh nak suggest yg lain lah. Maybe boleh request kat website TM untuk pasang port unifi yg baru kat area situ.

      Padam
  23. Kalau maxis fibre tu, harga termasuk pemasangan berapa eh? Sbb menarik pulak huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. maxis fibre cuma perlu bayar bulan2 rm89 tu je plus dengan sst

      Padam
  24. Salam.. bro,klu aku beli mana² modem dn masukkn simkad celcom,langgan internet dn masukkn dlm modem hnya utk guna tgk youtube dn lain² chanel tv je kt smart tv,boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam, Boleh asalkan modem tu support simcard. Lepas tu simkad celcom tu boleh masuk dalam modem utk jadikan as wifi. Tapi quota internet adalah berdasarkan quota hotspot simkad celcom tu lah(kalau ada quota)

      Padam
  25. Salam bro, skrg aku pakai unifi 300mbps tp kadang speed dia selalu mcm haram. Tengah cari info untuk alternatif tertibe jumpa blog ni..thanks bro. Btw nak tanya, pakai maxis fibre bro tgk tv pakai android box ke? Blh bagi cadangan android box tak? sbb pening nak tukar internet unifi tp xtau nak ganti tv unifi dgn apa. Budak-budak tgk tv, yg tua-tua internet.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Serius lah 300mbps pun speed mcm haram jugak? Patut boleh complaim kat tm dah tu. Aku pakai maxis fibre utk internet je. Takde amik plan2 tv atau apa2. Biasa tgk youtube, netflix, iflix, streaming movie n live je. Kalau budak2 bagi youtube je lah bro. Haha... kalau nak tgk channel tv biasa aku guna internet jugak bukak tonton.my je.

      Padam
    2. Bro, aku pakai yg 500mbps bro. Tapi rase nak maki je UNIFI ni. Alasan port dh penuh so effect speed bagai. Even HP aku pakai WEBE unlimited (sekarang UNIFI ambil alih). Sama jugak alasan. Stress. Cuma semua benda unlimited. Kalau masuk tengah2 KL memang champion.

      Padam
    3. @Tanpa Nama

      Pelik sgt tu alasan sbb port penuh jadi speed slow. Dah la 500mbps. Takkan lah boleh jatuh smpai 5 mbps kot kalau line sesak sgt pun. Buat complain je bro. Mintak refund ke, emel complain kat diorang tu nanti cc atau panjangkan ke mcmc sekali ke, baru diorang amik serius.

      Padam
  26. Assalam bro nk tnya, sy nk internet utk main ps4, bleh suggest x ap yg sesuai..klu utk connect dgn ps4 kena guna modem jgk ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam, pakai maxis pun dah ok bro. laju je speed. kalau ps4 boleh connect guna wifi atau cable LAN. So memang kena ada lah modem tu utk buat wifi.

      Padam
  27. Assalamualaikum bro sori lari tajuk skit je haha
    Tlg bg cdgn apa yg sesuai utk aku connect ke wifi kereta aku,kalo boleh nk yg unlimited sbb nk bukak ytube utk anak2 aku je bila travel jejauh. Tq bro

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam. kalau nak buat travelling kena cari portable wireless router dulu. kalau cuma nak main youtube cari simcard digi unlimited giler rm15 sebulan tu. Yg tu youtube unlimited.

      Padam
  28. Bro, kalau kawasan ada unifi, better amik unifi @ maxis

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak murah amik maxis.
      tapi kalau nak siap dapat channel tv sekali amik unifi.

      maxis still under unifi. So secara logiknya kalau amik direct unifi customer service dia lagi 'A' daripada maxis.

      Terpulang pada bro sama ada lebih pentingkan murah atau servis...

      Padam
  29. tumpang tanya bro.. kalau celcom 30Mbps lepas ke nak streaming gaming kat facebook?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau speed 30mbps pakai telco apa pun ok. 30mbps kira laju dah nak streaming, download n main game. Aku pakai maxis 30mbps je kongsi ramai2 pun still ok. Kalau kawasan tu memang dpt betul2 dapat 30mbps then should be no problem.

      Padam
  30. Lengkap bro.... Sgt memudahkan saya utk paham pasal benda ni... Sgt terbaik... Semoga dipermudahkan segala urusan yg bro lakukan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin. Terima kasih bro. Moga dipermudahkan segala urusan juga :)

      Padam
  31. Saya mmg tgh cari internet apa nak pakai. Sblm ni mmg tak pernah ada. Nak minta cadangan bro kalau utk tgk channel dalam internet box, youtube, netflix, kemudian dlm rumah hanya ada 3 org saje... Kalau ambik maxis fibre rm89 cukup tak. Maxis fibre mmg ada kat kwsn rumah ni. Tgk tv pun malam2 n weekend je. Thanks bro banyak membantu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pakai maxis rm89 tu dah cukup sangat lah guna utk tiga orang je. Sy guna kat rumah sewa ni 7-8 orang pun takde masalah. Nak tgk youtube, netflix, streaming bola. Semua ok.

      Padam
    2. Nak tya kalau kita keluar pads rumah tu Kira h,set kita takda internet ka kalau pakai WiFi

      Padam
    3. @unkwnon

      Kalau sim letak kat router. Wifi ada dalam rumah je. Kat phone takde data internet dah sebab sim dah taruk dalam router. Nak guna internet kat phone kena pakai wifi yg hadir dari router tu...

      Kalau letak sim dalam phone. Buat internet hostpsot. Kalau keluar rumah still dapat data internet lagi. Dia auto off hotspot.

      Padam
  32. Bro bole terangkan tak pasal sim kad letak dlm modem ni, kwsn rumah sy unifi wifi takde kecuali line telco celcom umobile sume tu je ade. Kalau bole nak pakai digi RM30 sebulan (jual kat shoppe)letak kat dlm modem ok ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh je bro nak pakai digi rm30 masuk dalam modem jadikan wifi. Tapi dia akan pakai quota hotspot. Sy rasa kalau rm30 digi tu hotspot bukan unlimited. So takut tak puas pakai je sbb quota hotspot cepat sgt habis nanti..

      Padam
  33. salam bro, plan speed 30mbps,antara unifi , maxis fiber dan celcom fiber mana yang terbaik,betul ke maxis fiber ada sediakan satu dongle pada customer apabila line fiber problem, terima kasih atas maklumat sangat membantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Kalau yg paling murah maxis lah. Speed pun ok 30mbps punya pakej. Kalau unifi rasanya yg 30mbps dah upgrade ke 100mbps. Cuma mahal sikit. Celcom sy tk pasti. Bagi saya pakai maxis fibre je paling berbaloi. Yg pasal ada bagi dongle bila line problem ni sy tak pasti jugak. Sy tak pernah ada probem besar dgn line maxis. Yg sy tahu modem/router yg diorg bagi tu sejenis yg bagus lagi daripada yg unifi bagi...

      Padam
  34. Balasan
    1. Kalau duduk melaka. Byk. Digi fibre pun murah.

      Kalau duduk selain dari tu, maybe paling murah dan berbaloi adalah TIME. Yg ni kena tgk kawsan mana yg bro duduk. Sebab TIME ni limited coverage dia... Yg paling mudah, murah dan berbaloi pda sy maxis rm89/month.

      Padam
  35. Salam, kalau nk pakai android tv box kt rmh, nk tgok channel tv and movie kt tv, dgn digi plan 120 boleh ker.? Or sy kena upgrade ker digi infinite 150 tu jgk bru laju nk tgok movie android tv box tu.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Digi plan RM120 yang sy tengok kat website tu lebih kepada untuk pakai buat roaming ke luar negara.

      Better lagi pakai digi infinite rm100. Ada jugak hotspot 20gb quota.

      Dari segi kelajuan mungkin takde masalah nak pakai digi rm100, rm120 atau rm150 ni. Tapi cuma digi infinite 150 je yang quota hotspot dia unlimited. So kalau tiap2 hari nak tgk android box takde masalah.

      Kalau pakai plan yg 120 atau 100 mungkin kena catu lah nak tgk tv nanti. Sebab dia ada quota hotspot.

      Padam
  36. Unifi mobile prepaid tu klu guna utk update game ps4 ok x bro..?

    Aku mengaku jerr klu bab² kelajuan internet agak bodoh jugak..

    Modem router yg support sim brand apa yg terbaik yg bro boleh suggest..aku nk beli satu..

    Bukan apa, klu aku terus pi kedai,takut salesman ckp benda yg bukan² aku angguk² bodoh & terus terbeli pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Unifi mobile ni pada aku slow. 3-10mbps ni agak slow untuk update atau dptkan internet slow.

      Kalau nak murah memang brand tenda. Nak senang tgk kat shopee je bro. Aku pun tak berapa pandai sgt bab modem n router ni. Cuba tgk review kat shopee tu. Kalau review baik je boleh la beli.

      Biasa modem yg murah tenda. Tapi kalau yg power biasanya huawei (bangsawan punya cartegory). Salah satu yg aku ada mention kat artikel atas ni.



      Padam
  37. Tuan minta pendapat.. Sy berdua je kat rumah.. Kalau ambik unifi 30mbps sebulan berbaloi tak? Sbb skg dah apply yg 100mbps unifi.. Tapi mcm over budget je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berbaloi je amik unifi 30mbps. Ni plan terbaru offer kan.? 30mbps ni kalau dua orang lebih dari cukup. Kalau takat bukak youtube 24 jam takde hal. Takde buffering. Actually 5-8 orang pun sesuai je pakai 30mbps ni

      Padam
  38. Saya guna unifi webe mobile 2 tahun nak buat hotspot dia bagi 10gb tak boleh unlimited boleh bro bagi cadangan untuk pakai di hp buat unlimited wifi sim apa macam digi tu .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ohh unifi webe yg lama mungkin ada quota. The best memang digi punya simcard je so far yg sy tahu. Yg lain semua ada quota untuk hotspot.

      Padam
    2. @unknown

      Mungkin boleh cuba sim unifi air pulak. Speed avg 20mbps. Unlimited quota.

      Padam
  39. area saya takde fiber..td ke unifi dorg syorkan streamyx 30mbz...rm69 promo..ok tk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang saya tahu streamyx dia kurangkan harga jadi rm89/mth untuk pengguna baru dan rm69/mth untuk pengguna sedia ada. Dan pakej streamyx paling laju adalah 8mbps bukan 30mbps.

      8mbps ni agak slow lah untuk jadikan wifi. Better amik unifi air avg speed 20mbps. Harga tengah promo ni rm79/mth. Ada dua jenis:

      1. Sim+Device (so takyah beli modem/router dah, tapi ada contract 2 tahun)

      2. Sim only (takde contract tapi modem/router kena beli asing)

      Padam
    2. yg unifi air tu dia bagi device- broadband.

      Padam
  40. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  41. Bro ley..
    Minta pandangan, taman ak Tak ada cable internet, maxis fibre ngan unifi mmg Tak dapat masuk. kne pakai plan Mana yg sesuai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maybe bro boleh pakai unifi air dulu. Yang itu broadband. Harga pun ok. Tapi kalau ada bajet lebih boleh pakai digi infinite 150.

      Padam
  42. Assalamualaikum bro, plan maxis one home fibre tu, dia bagi dalam bentuk simcard jugak ke? Maksudnya boleh masuk dalam mana2 portable wifi modem untuk kegunaan luar? Atau pun dah fixed untuk kegunaan dalam rumah sahaja ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Maxis fibre memang pakai cable fibre. Tak boleh masuk simcard router dia. Kegunaan rumah sahaja.

      Padam
  43. Suggest kn modem murah lg berkuasa, ku nk cucuk gx30 tgk Android box.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gx30 masuk dalam modem/router dapat limited internet sharing*3gb tak silap) Berapa hari sangat boleh tgk android box tu..

      Modem murah amik tenda je bro. Tak pun join group fb digi kat atas artikel ni aku ada share. situ kadang2 orang share speed test guna macam2 modem.... aku tak mahir sangat bab modem ni...

      Padam
  44. Salam bro. Sorry lari tajuk ckit. Nk tanya, prepaid unlimited data yang paling best ape ek? Pakai maxis postpaid 98 ni rugi sgt, 1mggu habis dah data yg dye bagi. Igt nk beli sim umobile tu, then beli rm30 utk unlimited data ja, tp takot line hareyy lak. Hurmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.Cikda

      Prepaid unlimited paling murah memang umobile. Boleh test speed kat app yang sy cerita kat atas ni dulu. Kalau umobile tak ok, jangan amik. Kalau rm98 seminggu data dah habis, memang patut sgt tukar dah tu.

      Padam
  45. Salam bro,

    Saya sedang mencari line postpaid terbaik dekat Bukit Katil Melaka ni. Dulu pernah pakai Digi Infinite 150 memang cun laju jek tapi mahal sangat nak bayar monthly. Sekarang pakai UMobile P99 tapi slow speed tak sampai 2Mbps. Ingat nak tukar unifi tapi tak sure speed macam mana. Tolong suggestkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam bos,

      Boleh try 'unifi air' dulu. Katanya speed 20mbps. Not bad. Ni broadband. Tapi kalau memang kat rumah ada port utk pasang unifi atau maxis. Better amik maxis je. RM89 sebulan dah laju dah...

      Padam
  46. Bro, ble bagi cadangan tak, wifi apa paling murah ble share tgok youtube kat laptop,ps4,hp?lagi satu,unifi tv tu apa? Mcm channel kat astro ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul unifi tv tu macam channel kat astro. Dia panggil hypptv sebelum ni. Ada lah channel2 dia. Tapi channel astro lebih best...

      Wifi kalau maxis rm89 tu murah dah bro. Takpun unifi pun ok sebab dia tgh buat promo tak payah bayar bil sehingga dec 2019.

      Cuma bro kena make sure ada port fibre internet lah kat area rumah bro tu.,

      Padam
  47. Mula2 baca post ko bagi aku harapan menggunung sbb aku duduk area jasin. Tapi sayang sbb taman aku tak dapat semua tu. Utk area Jasin, tmpt yg support City boradband, Celcom or Digi tu semua hanya kawasan Tmn Maju, Tmn Merbau Perdana dan Kg Felda Kemendor. Maybe sbb kat kawasan tu ada ibusawat TM. Hadap jelah streamyx 10mbps yg ada ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamak yeke bro? Aku ingat area jasin semu dia cover. Masih pengenalan tu nampak gempak je sbb mention area jasin.

      Aduiii terpaksa hadap streamyx lagi lah bro nampaknya. Takpun cuba tanya2 pasal unifi air. Mana tahu lagi jimat. Speed unifi air katanya 20mbps..

      Padam
    2. assalam..sya nk recnfirm.klo sya ada simcard umobile,topup gx30 dan masukkn smcard dlm tenda o any modem utk pc n 2 hanfond..intrnet yg blh pakai hotspot shj ke? Yg unlimited data gx30 tu pakai kemana?.lagisatu,ada x home fibre plan yg murah..(bawah 100) atau plan pospaid yg
      blacklist pun blh apply?
      Trimakasih atas perkongsian.

      Padam
    3. @unknown

      Betul. Once masukkan simcard gx30 dalam modem. Terus dia akan guna quota internet sharing. So unlimited quota utk phone tu takkan dipkai. Walaupun kat phone tu saje buat wifi melalui modem tadi.

      Kalau yg blacklist pun boleh apply sy kurang pasti plan mana. Kalau bawah rm100. Amik maxis je..

      Padam
  48. salam bro..nak tanya, unifi mobile postpaid rm59 tu ok k?sbb tgk unlimited data..pastu boleh k kita nak maintain no yg lama..cth skg sy pakai no maxis..

    Antara unifi mobile dgn digi infinite 150 mane lg bagus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Nak tukar telco lain biasa memang boleh maintain nombor lama. Takde masalah. Ok ke tak unifi rm59 tu sy tak pernah pakai bro. Mcm sy bgtau lah. Sepanjang sy pakai. Unifi mobile ni speed dia tak memberangsangka ..

      Kalau ikut review. Digi infinite 150 lebih banyak dpt review bagus. Cuma mahal sikit.

      Padam
  49. I nak tanya kalau kawasan i ada Unifi tapi unifi dah full port so kena tunggu tak tahu berapa tetapi kat sini pun TIME cover selain unifi. Mcmana nak buat pilihan? Tunggu Unifi port ada balik atau daftar TIME? Bagus ke TIME? TM juga ke TIME ni? Mohon bantuan. Pening kepala fikir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Better amik TIME terus. Nak tunggu port unifi mungkin lama. Sebab TM akan tunggu ramai yg request nak tambah port barulah diorang tambah. Bagus je TIME ni. Jarang2 dengar orang komplen. Btw TIME bukan under TM. Lain company.

      Padam
  50. Salam bro. Rumah saya kawasan kampung, saya dah try unifi maxis fibre unifi air semua tkde katanya line kat rumah saya takde. Boleh suggest tak wifi apa yg okay? kalau boleh nak wifi yg ada yg lan cable terus direct ke pc.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.
      Kalau dah semua tu takde line mungkin boleh cuba digi infinite tu. Beli router/modem(yg ada simcard port). masukkan simcard dalam tu jadikan wifi. Kalau nak bagi direct guna lan cable ke pc boleh beli wire LAN tu cucuk kat modem/router(yg ada simcard port) dan cucuk ke PC.

      Kalau digi pun tak ok jugak boleh try lah telco lain mana yg ada line kuat dan gunakan simcard tu dalam modem. Just maybe telco lain tak unlimited lah bila buat wifi guna simcard ni..

      Padam
  51. Salam bro.. rumah sy unifi dah full port
    . So celcom blh ke? Port celcom xsma dgn tm kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Kalau celcom tu pun guna internet fibre optic sama jugak lah port yg akan digunakan. So celcom pun akan cakap full port nanti.

      Padam
  52. Assalam..Mohon bantuan..nak pkai wifi or modem pe yg sesuai utk connect gn android box..yg murah2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Wifi boleh pakai plan maxis fibre. Modem dapat sekali. Untuk android box dah ok dah tu maxis..

      Padam
  53. Rumah aku kat Sri stulang jb, 6km ke jb, 4km ke permas jaya.. Tnya unifi dia ckp kawasan aku support unifi lite 8mbps je.. Rasa annoying pon ade, rumah aku da dekat Sgt dgn Town jb huhu Singapore tinjau tingkap nampk dah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabar bro, try masuk website unifi, website maxis n semua yg offer wifi plan.... request nak tambah port. Kalau ramai org buat benda sama boleh jd dia tambah port kat situ. Biasa lah bisnes, nak invest tambah port baru dia nak make sure ada pelanggan yg ramai dulu...

      Padam
  54. Ada sesiape pakai celcom home wireless ada masalah buka 4k video x?,saya buka kat tv guna celcom home wireless gambar xcantik, tesr tukar pakai digi dari hp video 4k baru betul keluar 4k uhd punya quality gambar. Ada sebab x seaiape tahu? Celcom home wireless punya line ada block 4k uhd ke?

    BalasPadam
  55. Salam bos, kawan baru register unifi plus tv box rm149 yang 30mbps, tapi belum pasang lagi dieorg ckp lps PKP. Awk rase berbaloi tak? Atau lbh berbaloi amek pakej yg rm89 lpstu beli android box sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam, pada aya channel unifi agak kurang menarik berbanding channel astro. Boleh jadi nanti tengok youtube je kalau ada internet. Pada sy better amik plan RM89 pastu subscribe netflix je kalau nak tgk movie atau cite2 menarik. So far aku tak pernah khatam lagi netflix tu.

      Padam
  56. Assalamualaikum bang. Saya kt rumah ade wifi streamyx RM52/month then try test speed around 280KBps je paling tinggi. Saya student so sebbkn pkp ni kami perlu buat class online. Internet mmh slow nak mati la plus kt rumah ade 22 org guna skrng sebab masing2 stuck kt rumah mak ni. So sye ingt nk beli something kegunaan sye sendiri. Tapi tak faham sngat bab wifi/modem/router and broadband. Ape bezanya pon tk thu. Kt sini line telco kt phone pon digi lepas E, celcome lepas 4g tapi 1 bar tapi buasanya h+. So sye budget langganan RM 50 ke bawah and nak pakai untuk device saya shaja and laptop. Untuk streaming+gaming+research. So boleh tk suggestkn ape sye boleh buat? Berbaloi untk saya buat mcm mne?And ape beza broadband and router tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam,
      280kbps slow sgt tu. 10mbps pun tak cukup kalau 22 orang nak pakai. Kalau pakai sendiri better amik umobile lah kalau bajet bawah rm50 n kalau line umobile cantik kat rumah tu. Cuma umobile ada limited hotspot.

      Pada saya lebih elok kalau amik pakej maxis rm89 tu dan share dgn 22 orang tu. Sorang baru berapa ringgit sebulan kalau share2...

      Broadband tu biasa orang refer pada usb device yg utk cucuk pada laptop untuk wifi. Tetapi kalau router tu mcm device berasingan yg jadi sebagai access point utk kesemua device yg ada dalam rumah tu. Router ni masuk simcard, then orang ramai akses internet daripada router tersebut.

      Padam
    2. Terima Kasih atas soalan dan jawapan. Sangat membantu. Tengah survey2 pasal anak kena class online dan saya kena work from home. Terima Kasih ye

      Padam
  57. Salam tuan. Saya tengah cari simkad unlimited yg boleh dimasukkan dalam router supaya jadi wifi kat rumah.
    Umobile unlimited cuma bagi 5GB hotspot. Telco lain pun lebihkurang jer.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam betul tuan. memang kebanyakan bagi limited hotspot. Hanya digi je inifinite150 je yg unlimited hotspot.

      Padam
  58. salam saya nk tanye.mcm sy ni x tau bab2 internet ni semua..mcm sy pengguna maxis posped 30gb.10 weekend.20 weekday.sy byk layan ig,game coc dan wahatsup sahaja.tetapi blm sampai cukup bulan data sy dah tinggal sikit.mcm mn tu ye? lagi satu sy nk tanya klu nk guna data untuk tv yg zaman skrg ni org guna layan movie n chanel guna data internet tu kan internet yg mana yg sesuai ye? terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dah ada plan maxisone 98 tu elok pakai maxis fibre. nanti dia masukkan as maxisone prime. yg sim card telefon terus jadi unlimited data & maxis akan bg sim kad utk wifi juga incase fibre internet down. jadi backup lah mcm tu. mmg berbaloi lah

      Padam
    2. Yup betul tu Awanama. Better amik plan maxis fibre tu terus. Boleh buat tgk tv/netflix dan buat streaming selesa terus. Tak perlu fikir data habis sbb fibre biasanya unlimited

      Padam
  59. nak tanya. kalau macam kat kampung saya sekarang saya guna line digi walhal slow sangat2. macam mana nak langgan plan internet ye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena cuba speedtest dulu semua telco then cari yg paling laju baru pilih nak pakai telco mana.

      Padam
  60. Mana lagi berbaloi.. Unifi lite or celcom portable wifi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak biasa dgn celcom portable. Tapi kalau ikutkan unifi lite rm89 dpt channel tv n unlimited internet tu dah cukup berbaloi dah

      Padam
  61. Kalau area sy xde coverage unifi? Still ade coverage utk unifi air ke? Org tu kata, unifi lite shj yang ade coverage..

    BalasPadam
    Balasan
    1. unifi air macam pakai broadband. So coverage internet dapat daripada device tu. SO kalau unifi biasa takde coverage kat tempat awak, unifi air patutnya ada coverage sbb takde kena mengena dgn fibre.

      Tapi kalau dah ada coverage unifi lite, boleh amik plan yang tu lebih elok.

      Padam
  62. hi baru baca blog ni T.T nak tanya, i ada beli simcard unifi then dekat phone boleh hotspot, tapi bile masuk modem/broadband die takde line. kenapa ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin ada salah setting pada router/modem tu. Pakai router/modem apa?

      Padam
  63. Assalamualaikum bang kalau pakai Maxis fiber ni....tengok jugak covarge tempat kita jugak kan....ke MMG speed dia MMG laju....lepas tu ada x app yg bole tgok coveraga tempat kita ni ape Line yg kuat....tolong bang bagi pencerahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waaalaikumussaalam. Ya betul tu. memang speed ikut kawasan. Klau maxis tempat tu cun boleh amik maxis. boleh try dulu tgk coverage guna app sy share kat link atas tu.

      Padam
  64. boss masih guna modem Tenda ke sekarang? Dah berapa tahun guna? Saya cadang untuk angkat modem satu yang murah dan berkualiti so boleh masuk any simcard.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes saya start guna semula modem tenda sejak pindah tempat baru. Masih ok je tenda tu masuk simcard buat wifi. umur tenda tu dah dua tahun lebih tak silap.

      Padam
  65. Bro, i nak tanya. Sekarang ada promosi mobile Unifi rm59 dulunya rm199. If i amik pakej tu. Tarikan Wi-Fi use tvbox sesuai ke tidak? Untuk 10000 channel tv.

    BalasPadam
    Balasan
    1. unifi mobile sblm ni sy pki agak slow. tpi yg 59 ni pun ada quota hotspot 10gb shj. maybe bole amik unifi air punya simcard n beli modem/router sendiri. org tm kata speed dlm 20mbps so ok lah utk tvbox

      Padam
  66. Sim kad apa yang berbaloi di jadikn hosport...tempat aku takde unifi dan fibre2 ni...so ingt nak letak sim dalam modem

    BalasPadam
    Balasan
    1. Guna je Digi Infinite 150 tu. Klo mahal sgt, ko amik unifi air.

      Padam
    2. Betul pakai unifi air dulu. Tgk ok tak.. kalau mcm aku skrg pakai umobile gx je. Tapi hotspot cuma 6gb je lah.. ok lah tu utk aku yg pakai light user sorg2 ni.. kalau habis quota subsribe je lah booster dia utk 3gb dan 3 hari tak silap..

      Padam
  67. Salam bro.. Sy try register unifi di Kampung. Tp line xde lepas unifi cek.. Dpt email. Utk kwsn yg xde wifi ni better guna yg mana ea..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Kalau line takde ni cuba lah pakai digi infinite tu ke..tapi mahal skit lah..

      Padam
  68. Salam bro..saya nk register wifi.. try unifi x blh..tmpt dh penuh.. try maxis fiber pon x blh.. jenis wifi pa ok utk kawasan kampung ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam kalau dia kata dah penuh tu maksud dia port dah penuh. So wifi jenis fibre dah takleh masuk. So kena beli modem/router yg boleh masuk simkad n but wifi dari situ..try lah unifi air, digi infinite atau kalau boleh tahan 6gb hotspot sebulan amik gx30

      Padam
  69. Salam neo..
    Apa kelebihan Astro broadband..sama ke dgn capaian internet spt provider yg lain...Dr segi data, hotspot n kelajuan..?

    Tq bos

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.
      Dari segi speed sy kurang pasti sebab tak pernah guna lagi astro broadband ni. Kelebihan dia sbb dapat pakej channel tv sekali lah.. telco lain takde kecuali unifi..

      Padam
  70. Hi, nak tanya. Klu kita sambung cable guna tenda router ini, akan guna hotspot data limit or internet data limit?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi sama je. Pakai cable pun dia akan guna limited hotspot data tu sbb sim dah dalam modem..

      Padam
  71. Salam bro, nak tanya...area kediaman sy nih diwar2kan akan masuk fiber oleh phk tm unifi dianggarkan bulan 10-11 nnti. Dlm rumah nih user ada 8 org nak guna wifi nnti. Sy cadang nak pakai astro 4k uhd box nnti...cukup ke jika sy ambil pakej 30mbps shj atau kena ambil yg 100mbps? Terima kasih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Kalau pkai user byk tu n nak masuk astro 4k amik 100mbps terus lah lebih baik.. baru lah boleh utilize betul2 nanti 4k tu.. kalau amik 30mbps ni ok utk kegunaan harian biasa. Bukan untuk buka video 4k lah..

      Padam
  72. Hi nak tanya,saya baru beli reuter simcard tplink support smpi 300mbps, kalau nak pakai wayar lan sambung ke smart tv, telco mana sesuai?kalau umobile gx30 kira pakai hotspott ke ke data yg unlimited tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pakai gx30 dia akan tolak unlimited hotspot 6gb tu.. kalau nak unlimited hotspot quota cuba masuk simkad unifi air dulu atau kalau ada bajet lebih skit boleh amik digi infinite..

      Padam
  73. Tq bro info yg sngat membantu org mcm sy yg tngh mencari intrnet yg sesuai untuk rumah sy skng,dari ape yg sy baca sy akn cuba pakai fibre.tq bro

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2.. memang kalau ada port, lebih baik pakai fibre. Umlimited dan harga affordable. Guna simkad kalau kawasan2 yg takde port fibre internet je..

      Padam
  74. Salam bro ley, saya cadangnya dalam masa terdekat ni nak beli smartv 4k hd (untuk netflix youtube + ps4 untuk hilangkan waktu bosan haha. Kalau wifi 30mbps ni okay ke? Maaf bertanya dari yg kurang ilmu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. Kalau netflik, youtube, ps4 ni ok sgt pakai 30mbps..pengalaman sy pakai sebelum ni 3 benda ni smooth je kalau amik speed 30mbps tu... tapi kalau tv 4k tu kena pakai speed 100mbps lah.. 30mbps ni takut nak run video 4k jadi slow..

      Padam
  75. Salam maaf bertanya sy kurang tahu sgt bab2 nie.. sy bru beli androidtv blh suggest tak untuk internet apa yg sesuai guna ? Unlimited.. skrg nie sy guna umobile gx50 tu tp hospot 5gb je lgpun dia ada limit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau hotspot umobile gx30 pun cuma dpt 6gb je.. kalau tempat awak ada port utk letak fibre internet mcm maxis fibre, unifi.. better pasang yg ni. Harga affordable dan unlimited.. tapi kalau takde port kat kawasan rumah tu,, boleh try simkad unifi air atau digi infinite

      Padam
  76. Salam...saya baru pindah ke rumah baru & port tm unifi dah penuh. Line telco yg ada 4g umobile, digi & celcom kalau tel hanya dpt satu bar shj...boleh cdgkan nak ambik plan apa utk smart tv & main game...tkasih

    BalasPadam
  77. Salam...saya baru pindah ke rumah baru & port tm unifi dah penuh. Line telco yg ada 4g umobile, digi & celcom kalau tel hanya dpt satu bar shj...boleh cdgkan nak ambik plan apa utk smart tv & main game...tkasih

    BalasPadam
  78. Salam...saya baru pindah ke rumah baru & port tm unifi dah penuh. Line telco yg ada 4g umobile, digi & celcom kalau tel hanya dpt satu bar shj...boleh cdgkan nak ambik plan apa utk smart tv & main game...tkasih

    BalasPadam
  79. Salam tuan,

    Baru2 ni saya ada beli modem tenda 4g680.. Soalan : saya masih mencari sim yg sesuai.. Boleh recommend pada saya?

    Saya stay di condo cyberjaya..

    Tujuan pakai modem trsbut untuk surfing internet di beberapa device & utk kegunaan cordless phone je..

    Soalan 2) jika saya beli digi infinite, tiap bulan topup rm150 tu.. Adakah saya perlu cabut simkad dan letak di telefon dulu.. Dan subscriber rm150, dan letak di modem kah?

    Atau cukup skdar byr.. Automatik dia terus langgan ye?

    Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam. utk pelan bajet sikit boleh amik unif air rm78 unlimited.

      biasa digi infinite ni postpaid. dia akan bil ke kita tiap bulan. so memang auto subscribe selagi kita bayar on time.

      Padam
  80. Salam, kalau untuk pelan pd kat teelfon pulak?m

    BalasPadam
  81. Salam, Saya pakai android tv box tu, pastu saya pakai yang jenis cucuk modem tu sebab kawasan rumah saya ni tak de coverage untuk fibre Internet macam unifi tu even rm89 punya,so saya pakai sim unifi yang bebas monthly tu RM35 tak silap 30mbps, hot-spot 5 org dengan TV sekali memang lembab gila nak mati.. Yang fon user main pubg yang TV selalu YouTube tapi tu pun sangkut.. So ingat nak tukar plan sim tu.. Sim apa yang paling laju eh? Celcom atau maxis boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pasti sim apa paling laju. ikut kawasan.sepanjang sy sendiri prnah pakai digi infinite paling laju. tpi skrg dh pakai unifi air utk bajet skit. digi mahal sgt

      Padam
  82. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  83. Salam, saya beli TPLINK TL-MR100 4G LTE Router simcard. Telco apa yang sesuai untuk modem simcard ni dan pakej yang mana berbaloi? Kalau boleh yang unlimited. Saya dah cuba umobile simcard tapi status no connection internet. Bukan plug and play ke?

    BalasPadam
  84. Salam, saya beli TPLINK TL-MR100 4G LTE Router simcard. Telco apa yang sesuai untuk modem simcard ni dan pakej yang mana berbaloi?

    BalasPadam
  85. Salam, saya beli TPLINK TL-MR100 4G LTE Router simcard. Telco apa yang sesuai untuk modem simcard ni dan pakej yang mana berbaloi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam. telco mana2 pun sesuai utk router tu. pada sy pakej yg tak berapa mahal dan betul2 unlimted boleh try amik unifi air. cuma unifi air ni utk upload speed sgt perlahan. so kalau jenis yg rajin upload di ig,fb dan seangkatan dgnnya utk page bisnes agak tak sesuai. tapi kalau utk streaming, tgk movie youtube dan buat kerja sesuai je..

      Padam
  86. Nak tnya kalau guna unifi fibre 30 mbps ja cukup tak utk tgk netflix utk zoom meeting semua tu or kena ambik yg 100 mbps punya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 30 mbps dah cukup sgt tu. 100 mbps tu kalau nak tgk video 4k ke mungkin baru perlu amikk

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...