Overdose Membaca

Bagus kalau kita banyak membaca ni. Ilmu pun banyak. Senang kita nak berkongsi ilmu dengan orang lain.




Antara salah satu dari 3 perkara yang pahalanya mengalir sekalipun kita dah meninggal adalah ilmu yang bermanfaat.

Tapi bila kita dah belajar banyak ilmu, bila kita dah tahu banyak perkara, bukanlah lesen untuk kita berbangga-bangga. Bukanlah lesen untuk kita pandang rendah pada orang lain.

Kena ada adab dengan ilmu ni. Kalau kita pandai dan tahu banyak perkara sekalipun, tetapi kurang adab, orang lain tetap akan rasa menyampah dengan kita.

Ya tahu kita rasa teruja nak berkongsi ilmu baru yang kita dapat. Tapi cara penyampaian kena betul juga.

Orang lain boleh nampak cara kita sampaikan sesuatu. Sama ada kita betul-betul nak berkongsi ilmu tu atau kita cuma nak tunjuk kita lebih pandai dari dia. Takde orang suka bila dipandang rendah.

Once diorang rasa dipandang rendah, kau kongsi la ilmu bagus macam mana sekalipun, memang susah orang lain nak terima. Sebab dah timbul rasa menyampah terhadap orang yang acah ‘good-good’ ni.

Jadi, terlalu banyak membaca tak salah. Yang salahnya bila lupa nak belajar bab ‘adab dengan ilmu’ sekali...

Salam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...