Tak Perlu Bayar Cukai Kalau Dah Bayar zakat?

Salam, guys

Disebabkan dah nak hujung tahun ni, kebiasaannya umat Islam akan bayar zakat pendapatan untuk tahun semasa atau tahun 2018. Kenapa kena hujung tahun ni jugak?
Kalau bayar zakat tahun depan tak boleh ke?



Jawapannya... BOLEH
Tetapi... ada sebab kenapa kebiasaanya orang akan bayar zakat ni dalam tahun semasa (tahun 2018) jugak, bukan awal tahun depan walaupun biasanya filing tax akan dibuat pada awal tahun depan.

Sebabnya, rebat cukai bagi pembayaran zakat hanya akan diberikan mengikut tarikh bayaran resit zakat pada tahun tersebut. Jadi...

Jika anda bayar zakat RM400 pada tahun 2018 (bagi haul 2018),
Maka, keseluruhan jumlah ini boleh ditolak daripada jumlah cukai pendapatan yang dikenakan.

Contohnya:
Kiraan cukai pendapatan bagi Tahun 2018  
Amaun cukai pendapatan yang dikenakan = RM400
(-Tolak )Bayaran zakat pendapatan = RM400
Jumlah cukai perlu dibayar = Tiada
*Pastikan anda membuat bayaran zakat tersebut pada tahun 2018 dan resit bertarikh tahun 2018 untuk melayakkan anda mendapat rebat zakat. 

Jika bayaran zakat hanya dibuat pada awal tahun 2019, maka rebat bayaran zakat hanya akan boleh ditolak untuk pengiraan cukai pada tahun 2020 nanti. Jadi, rugilah nanti tak dapat nak tolak rebat zakat semasa korang filing tax awal tahun depan.

Sebab tu ramai yang akan bayar zakat pendapatan ni hujung tahun ni jugak supaya tahun depan boleh masukkan amaun zakat sebagai rebat semasa filing tax.

Untuk lebih faham dan lihat lebih banyak contoh, sila klik button di bawah




Lagi satu jangan lupa simpan resit bayaran zakat korang. LHDN pun akan cek resit ni untuk pastikan amaun yang betul diletakkan pada rebat zakat. Sekarang bayar zakat secara online pun dah boleh. Jadi, jangan lupa simpan segala bukti pembayaran zakat korang sama ada bayaran secara online ataupun bayaran secara terus di pusat zakat supaya senang nanti kalau2 LHDN mintak bukti bayaran.

Ni contoh rekod bayaran secara online:



Jangan lupa bayar zakat guys. Sebab bayar zakat ni wajib ke atas semua umat islam. Boleh ke pusat2 zakat berhampiran kalau korang tak tahu cara nak kira zakat pendapatan.

Sekian.


Anda juga mungkin meminati:



2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...