Bila Kau Yang Bagi Duit Kepada Pengguna Isharefans

Salam guys,

Sana-sini kecoh pasal isharefans ni. Ada yang cakap benda ni scam lah. Ada yang kata benda ni legit lah. Jadi, isharefans ni scam atau tak? Sebenarnya lah kan... benda ni belum terjawab secara jelas lagi pun. 

keygames.com

Ikutkan kalau cuma nak sembang benda ni scam atau tak macam dah cliche je. Kalau nak cuba-cuba jadi pengguna dan buat task dalam isharefans pun macam dah cliche.. So hari ni aku nak cerita macam mana aku cuba-cuba nak bagi duit kat pengguna isharefans ni sebab aku dah kaya sangat kot. Bila lagi nak memberi.. hahaha..

Konsep Bisnes Isharefans

Konsep dia senang je. Ada dua pihak. Satu 'content creator' dan satu lagi 'workers'. 

1) Content creator (youtuber, tiktokers, instafamous, igshop, & facebook influencers) akan provide satu task kat korang. 

2) Kemudian diorang akan letak step-step macam mana cara nak complete kan task tu. Kebiasaannya, Like, Subscribe dan Share.

3) Lepas tu diorang letak lah rate setiap sorang yang buat sampai complete tu akan dapat income sebanyak RM1.00 (minimum rate).

4)  Untuk 'workers' pula, once diorang dah register kat isharefans secara percuma diorang dah boleh buat 3 task dalam sehari. So 3 x RM1.00 jumlahnya RM3.00 sehari.

5) Nak buat lebih kena upgrade silver, diamond, platinum dan bermacam lagi.

6) Diorang juga ada konsep MLM (downline tu semua)

*Term 'content creator' dan 'workers' tu aku panggil ikut suka aku je asal korang boleh faham lah..

Berbaloi ke 'Content Creator' spend kat Isharefans?

Ok yang ni yang aku nak cerita ni. Sebenarnya kalau korang fikir-fikir lah kan berbaloi ke kalau content creator spend RM1.00 seorang untuk dapatkan seorang liker/ subscriber/ sharer ni? 

Jom kita kira matematik simple:

RM 1.00 seorang x 100 orang = RM100

*Dengan bermodalkan RM100 korang cuma dapat 100 likers/subscribers/shares. Pada aku sangat sikit untuk expose korang punya ig, youtube channel dan sebagainya. Macam tak berbaloi. Lebih berbaloi spend untuk paid review kat insta/youtube/fb yang dah berpuluh/beratus K follower. Lagi ramai orang yang akan dapat tengok post korang. Dan hasilnya pun lebih lumayan.

Jadi timbul lah satu persoalan kat sini.

Adakah task di dalam isharefans benar-benar disediakan oleh 'Content Creator' yang legit?

Daripada percubaan aku nak provide task dalam isharefans, aku boleh katakan sesiapa sahaja boleh letak link dari mana-mana post instagram/facebook/youtube/tiktok yang public. Kalau korang takde kerja, korang pun boleh je create task dan suruh orang like, subscribe dan share post orang lain tersebut. Tapi korang yang kena bayar lah. Haha..

Ni dua contoh task yang aku cuba nak buat:



Task tersebut cuma perlu like post ni dan follow insta ni. Kemudian screenshot bukti korang dah completekan task tu. 

Korang rasa owner instagram ni betul-betul tahu ke post dia ada tersenarai dalam task di Isharefans? Bagi pemilik instagram aku rasa kesan dia kurang lah kalau-kalau sebenarnya dia takde pun create task tu.

Tapi bagi pemilik youtube, berkemungkinan besar akan ada masalah jika viewer/subscriber dari isharefans dianggap sebagai spammer. Sekiranya youtube detect yang view tu adalah spammer, income pemilik youtube tersebut pun boleh terkesan seperti yang diutarakan seorang penggunga ireddit kat sini (dalam link ini berkenaan dengan like share app)

Jadinya, macam ada keraguan kat sini. Sama ada betul-betul ke duit yang diberi kepada pengguna yang menyiapkan task tu adalah datangnya dari Content Creator sebenar? Atau sebenarnya dari sumber yang lain?

So kalau ada timbul keraguan macam ni dan kita tak tahu sumber sebenar dana dari mana, lebih baik jauhkan diri. Dalam Islam pun suruh jauhkan perkara syubhah.

Aku cerita tentang bab sumber nak bayar pengguna datang dari mana sahaja. Kalau korang nak research lagi Isharefans ni dari sudut IT, korang boleh baca kat laman web ni.

Yang aku boleh cakap, developer IT dia agak mahir juga. Sebab sistem yang diorang buat tu pada aku kira susah jugak lah nak buat sebab aku pun bukan dari bidang IT. Haha.. tapi rasa smooth website dia dan database nampak macam tersusun pada pandangan aku...

Cuma dari segi boleh percaya ke tak Isharefans, korang kena tanya diri sendiri lah. Website yang buat app like share lagi nampak lebih dipercayai sebab belakang dia company nama Revorits IT Solutions Sdn Bhd. Tapi bila aku try nak dapatkan financial history dari MySSM Data, tak available lah pulak. Kalau tak boleh aku tengok untung/rugi, aset dan sebagainya..

Sekian sahaja untuk entri kali ni. Diharapkan anda semua berhati-hati dalam apa jua yang dilakukan.

Semoga anda semua sihat walafiat daripada penyakit covid, dimurahkan rezeki dan diberikan jalan keluar atas apa pun masalah yang dihadapi.

Aldouss..^_^


Baca lagi;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...