Tutorial: Buat laman web guna notepad

Kali ni aku nak post untuk sesiapa yang minat mengenai programming. Kalau korang memang tak pernah tahu mengenai programming language tapi minat dengan programming, post kali ni memang sesuai untuk korang. Sebab apa yang aku nak sampaikan ni cuma basic coding dan cara2nya. Sebagai permulaan, laptop korang mestilah ada :

1.notepad
2.browser(google chrome sebaiknya)


Korang tak perlu ada internet pun untuk buat laman web sebagai permulaan. Kalau tahu html dan css pun dah cukup sebagai permulaan. Jadi, kali ni aku ajar macam mana nak buat website guna html sahaja dulu.

1. Buka aplikasi notepad pada komputer.
2. Isi template berikut:
     


Ok. cuba korang isi dulu kod html ni dalam notepad, lepas tu save sebagai html. Macam mana nak save as html? Taip nama file diikuti dengan .html
Contoh taip macam ni: website.html

Dah save korang boleh lihat sendiri hasilnya. Korang akan lihat laman web memaparkan "Selamat datang ke website saya!"



Fungsi:
<head> dan <title>: sebagai tajuk pada tab browser korang
<h> : adalah heading pada isi kandungan website
<body>: ruang untuk isi kandungan website. segala apa yang korang letak di antara<body> dan   </body> akan jadi isi kandungan website

Apa yang aku kongsikan ni cuma la asas untuk buat website yang hanya menggunakan html sebagai permulaan. Unutk website lebih interaktif perlu menggunakan css. Aku rasa kali ni cukup sampai di sini. Post lain kali mungkin aku akan sampaikan dengan lebih terperinci lagi. Tutorial ni sesuai untuk orang yang tak tahu asas programming dan nak cuba2 buat webiste. Internet pun tak diperlukan untuk buat website yang simple ni. Selamat mencuba. Tutorial seterusnya.


Baca lagi:



16 ulasan:

  1. saya nak buat navigation bar tapi agak susah sbb saya x tau coding dia..harap bro dapat bantu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak buat navigation bar untuk blog? ke website? atau untuk assignment?

      Saya ada buat tutorial pasal dropdown menu/navigation bar ni kat entri ni:
      tutorial 3:buat laman web guna notepad

      Harap entri tersebut dapat membantu.
      Kalau x dapat jugak boleh refer ni pulak:

      horizontal navigation bar

      Padam
    2. Untuk assgment web design..saya dah refer tutorial 3 tu...alhamdulillah dh jd...ada lagi tak smbungan slepas tutorial 3 sbb sgt membantu..

      Padam
    3. @syidah roslan

      ohh..utk assignment rupanya. Setakat yg saya sempat baru 3 tutorial tu je la...saya ni pun bukannya ambil course IT pun masa belajar dulu. Coding2 ni pun saya belajar sendiri je online.

      Sebab takut lupa apa yg saya dah belajar ni, so saya up la entri tutorial coding2 ni dengan harapan dapat membantu org lain dan utk reference saya jugak bila2 nanti.

      Insyaallah..kalau ada masa saya buat sambungan tutorial ni. Sebab masa saya buat entri ni saya memang belum bekerja dan byk masa lapang nak belajar coding2 ni. Tapi kalau ada request maybe saya boleh consider la utk buat sambungan.

      Biasa assignment web design ni nak kena ada elemen apa je? Kalau saya tahu, senang sikit nak fokus kat mana utk sambungan tutorial ni. Kalau awak nak belajar sendiri pun boleh jugak. Try website2 ni:

      codecademy

      atau

      w3schools

      Padam
  2. untuk buat laman web kita mesti guna html,css ke ?ada programming language lain tak macam kena belajar java ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh guna programming language lain. Mostly yg lain2 mcm php, java, tu semua more on function. Tapi rangka dia biasa memang guna html n design guna css. So html+css kira basic la. Utk tambah umpphh dalam website baru pakai java n php tu..

      Padam
  3. Maaf, saya nk tnya. Boleh ke kita buat guna tablet? Atau mmg wajib guna laptop?

    BalasPadam
  4. Önemli giriş adreslerine buradan ulaşabilirsiniz.
    betturkey giriş
    betpark giriş
    FDQS

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...