Apa kena mengena main badminton dengan confidence level?

Salam guys.

Hari tu aku main badminton dengan adik beradik aku. Boleh tahan la best. Sebenarnya buat apa2 dengan orang yang kau selesa memang benda tu akan jadi best pun. Even kalau kau berbual pasal bab empat sejarah form 4 pun boleh jadi best. Hahaha... Memang tak la...

Ok bukan tu yang aku nak cerita sebenarnya. Aku lebih suka main futsal daripada main badminton. Jadi kalau main badminton ni aku memang agak noob sikit.

Sebelum main aku yakin aku boleh main dengan baik. Tapi masa tengah main mesti aku selalu buat mistake. Pukul tak kena la.., serve tak lepas la.., smash tak lepas la...

Sumber gambar
Lepas main aku terfikir yang performance aku main badminton tu boleh relate dengan kehidupan seharian aku. Hmmm...

Biasanya aku akan teragak2 bila nak pukul bulu tangkis tu. Kadang2 terlalu cepat, kadang2 terlalu lambat... Dah macam life kehidupan aku jugak aku rasa...Nak buat something mesti aku fikir banyak kali. Kadang2 lama sangat aku fikir untuk buat something yang orang lain boleh buat dengan simple. Maybe ada kena mengena dengan perangai aku yang ada ciri2 introvert sikit kot. Terlalu play safe.

Kalau bab kerja, kadang2 aku dah draft email, tapi tiba2 aku rasa kalau aku call lagi cepat settle kerja tu. Tapi aku tak berapa suka sangat call. Haha... So, aku sambung taip email dan check berulang kali ayat aku. Lepas tu aku terfikir ayat email aku macam lambat untuk settlekan kerja je...So, aku ubah fikiran balik dan dengan beraninya aku call jugak person in charge tu. Hahaha... nampak tak aku manfaatkan(buang) masa macam mana?

Sumber gambar
Daripada main badminton tu aku dapat rasakan, kalau aku nak power main badminton aku kena improve diri aku supaya lebih yakin dan firm bila nak buat keputusan which is something yang sukar bagi aku tapi mudah bagi orang lain.

Kalau confident aku tinggi setiap kali nak buat keputusan, mesti masa aku main badminton pun aku akan berperangai yang sama. Yakin yang aku akan dapat pukul bulu tangkis tu dan smash tepat pada sasaran. Tapi hakikatnya, aku masih lagi pukul angin sebab teragak2 sama ada nak smash atau bagi bola drop depan net. Last2 aku terlambat untuk buat kedua2nya dan angin lah yang selalu menjadi mangsa kecuaian aku. Kesian kat angin....

Mana lagi kesian?
Kesian angin ke kesian aku? Hahaha...

Macam mana pun practice makes perfect kan? So dalam hidup ni sentiasa kena ada improvement walaupun sikit. Asalkan tak stagnant, barulah ada purpose life ni. Daripada cuma boleh balas pukulan dengan tepat dua kali, improve kepada boleh balas pukulan tiga kali. Kesian siapa yang main badminton dengan aku...tiga kali je bola dah mati...huhu.. ^_T

Kesimpulannya, confidence level masa main badminton berkait rapat dengan confidence level dalam kehidupan seharian seseorang(aku). So, apa faedahnya korang baca cerita yang kesimpulannya affect aku sorang je? Hahahaha.....



10 ulasan:

  1. assalamualaikum..hai una datang lagi..xtau la kenal una lagi ke tak..lama tak jenguk blog cas positive ni..btw baru baca 2,3 baris ayat kat atas ni da buat una tersengih huhu..tp bkn tu y una nk cerita sgt.tp dari post ni pn buat una terfikir something yg relate dgn life yg una go through sekarang..sometimes,mmg akan ada perkara yg kita buat yg sebenarnya ada message yg Allah nk sampaikan,and yup mgkn tu cara Allah nk bgtau jalan mcm mana utk bro ley improve confident level..
    macam main badminton,tiap kali kita service,mesti kita ade aim,utk bg pukulan tu laju,slow etc.so,bila ada aim,mesti kita akan letakkan action utk capai aim tu..confident level kat sini mungkin sebab effect factor lain..ape yang penting sekarang ni aim tu perlu dicapai dan action yg terbaik mesti dibuat,just ignore rasa teragak2,tak percaya diri etc dan buat apa yg perlu untuk dapat result yg optimum..okay..:) maaf berceramah pulak kat sini..lama tak blogging..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Ingat lah... takkan tak ingat. Yup betul tu... kadang2 melalui perbuatan macam main badminton ni la cara Allah nak sampaikan mesej tu. Tu la... tiba2 boleh pulak tergerak hati nak fikir dan relatekan confident level dgn main badminton. Selalu main pukul2 je...

      Btw, thanks la bagi pendapat dan ceramah kat sini. Boleh tahan panjang sekali komen. Ni dah lama simpan ni...haha..

      Padam
  2. jom lawan aku Bro. hahaha. aku pun selalu main badminton dengan family time weekend. best kan

    we got the same prob bab x suka call org tu. tapi have to sebab ada benda perlukan immediate answer. hehe. even kalau email ke fax ke aku kena call jugak to ensure it's received

    aku main badminton mmg hentam je takde nk fikir2 sebab memang utk berpeluh dan gelak je hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Serius la Nad, kau nak lawan aku main badminton? Tension kau nanti kutip bola. Hahaha...

      Tu la, aku malas sebenarnya nak call org. Tapi kalau dah memang tu je cara nak settlekan something. Nak buat camne kan? Kena call jugak.

      Susah la camni main dengan kau tak nk fikir. Kalau tak fikir camne nak ada strategy. Kalau kau main badminton dgn aku jangan team aku la. Hahaha....

      Padam
  3. Badminton bukanlah sukan yang Mrs. A minat. Amboi! nampak macam complicated sungguh nak bermain badminton cara Bro Ley nih! Bagi Mrs. A pulak semua benda yang kita lakukan perlu yakin dan percaya kepada diri sendiri. Kalau bukan diri sendiri siapa lagi. Mrs. A jenis suka redah aje.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la... kalau Mrs A tak suka badminton, ni mesti suka futsal kan?? haha...

      Takde la complicated pun. Saja je tetiba terfikir main badminton boleh relate dgn life. Tu je sebenarnya... Hakikatnya memang redah jugak pun main badminton tu...Reti tak reti belakang kira. Yang penting keluar peluh.

      Haa.. betul la kena yakin dgn semua apa yg kita buat. Tapi sebelum yakin tu dtg was2 selalu dtg dulu. Haiihh...Kena ikat si was2 ni...

      Padam
  4. Last time aku main badminton adalah bertahun lalu, tapi aku rasa aku agak power laa boleh main dua-dua tangan hahaha.
    Tapi tak tau laa sekarang sebab dah lama tak main.

    Jom laa buat kejohanan badminton blogger ahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wahh ni betul power boleh main dua2 tangan. Tapi aku pun boleh gak aku rasa. Kalau main2 tak kira mata boleh la. Haha..

      Jom la... tapi aku tak nak org tahu siapa aku. Kalau buat tournament kantoi la. Kita buat kejohanan badminton online je la. Nanti aku carikan game badminton yg boleh main online ramai2z m. Hahaha...

      Padam
  5. Last aku main badminton masa umur 11 tahun kot. Hahahahahahahahhaha aku main pukul je. Kalau abang aku sengaja tak bagi aku pukul, aku merajuk, boleh cmtu?

    Duku masa mula kerja level confident sgt rendah. Telefon berdering pun aku pergi lari masuk stor sbb nk ngelak dr berckp dgn client, hahahah. Sekarang? Client pun dh takut nk berckp dgn aku. Hahahha ok melampau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wuiihh lamanya kau dah tak bersukan ni. Silap2 pegang raket pun terbalik kalau main balik ni. Haha...

      Aku masa praktikal dulu memang benci habis kalau dengar phone call. Sekarang ni dah ok sikit. Aku yg banyak call org pulak walaupum mula2 kerja tu rasa malas tahap gaban punya nak call. Haha...

      Tapi kau lagi serius la, siap nak pergi stor apehal?? Esok2 dia cari kau gak nanti. Nasib baik kau dah ok skrg. Siap client takut lagi tu... Power2 haha...

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...