Pengalaman Menggunakan Portal Cari Jodoh Online Atau Online Dating Website

Salam guys,

Punca aku terjebak dengan pencarian jodoh menggunakan portal online ni adalah disebabkan housemate aku lah. Dia dengan tiba-tiba je tanya aku pernah join tak portal ni.

Pinterest: zubbiii
Lepas tu dia ajak pulak housemate aku yang lain sekali. Semua pun pergi join. Haha.. aku je tak join lagi masa tu. Aku start join masa diorang semua dah slow down. Mula-mula aku cuma cuba-cuba isi borang je untuk register. Lepas tu aku biar borang aku kena 'suspend' sebab tak letak gambar. Sebab aku rasa aku tak ready.


So macam mana aku boleh ready join?

Haa.. sebab aku ready untuk join adalah semata-mata kerana aku ditawarkan diskaun untuk naiktaraf ke ahli premium. Tiba-tiba dapat email bagitahu offer RM 50 off. Aku pun terasa ini lah petanda untuk aku join. Cliche kan. haha..



Pada aku portal cari jodoh online ni orang akan tengok appearance gambar korang dulu sebab itulah yang pertama sekali pun orang nampak. So memang RUPA AGAK PENTING kat sini. First impression pun agak penting. Rupa dan first impression ni subjektif. Kalau korang hati tak kental jangan try lah benda ni. Takut self esteem atau kepercayaan diri sendiri korang akan menurun. Tapi ramai je yang jumpa jodoh kat website ni.

Cuma pada pendapat aku, korang kena ready mindset yang 'reject orang tu biasa, kena reject tu biasa, orang tak balas salam tu biasa, korang tak balas salam orang lain tu pun biasa, kalau jumpa orang tak serius pun ada kemungkinan'.


Pinterest:Emailgmailwemail

APA PERSEDIAAN PERLU ADA SEBELUM JOIN?

Jadi, sebelum join kena percaya pada diri sendiri dulu yang kita ada value. Niatkan dalam diri yang korang join portal online ni untuk cari jodoh yang baik-baik. Ni kira salah satu usaha korang untuk cari jodoh. Lepas tu tawakkal sahaja.

Kalau masih tak dapat jumpa juga jodoh dalam ni, berlapang dada lah dan yakin ada hikmah disebaliknya. Mungkin calon yang ada dalam tu memang bukan yang terbaik untuk korang. So kalau tak jumpa jodoh dalam tu pun kena yakin masih ramai orang kat luar sana yang akan appreciate value yang ada pada diri korang. Yang penting dah ada usaha.



Sebab macam aku mention tadi, cari jodoh secara online ni memang mementingkan rupa dan first impression. So, kalau korang nak try, make sure korang kenal diri sendiri dulu dan boleh describe korang jenis yang macam mana dan apa yang sebenarnya korang nak dari pasangan. Kalau boleh huraikan tentang diri lagi bagus.

Point-point dalam huraian tu semua kadang-kadang berguna kalau korang rasa korang ni biasa-biasa je. Sebab ada orang akan tengok point-point ni dan akan try match dengan diri korang. Kalau korang tak tulis apa-apa pasal diri, memang lagi susah lah orang nak start berkenalan dengan korang dalam portal cari jodoh ni.

Ok entri ni panjang jugak sebenarnya. Sebab aku akan jelaskan satu-satu 6 jenis portal cari jodoh kat bawah ni.


REVIEW MENGENAI 6 JENIS PORTAL CARI JODOH


1) Review Baitulmuslim.com
Facebook: 465k likes


Kalau guna baitulmuslim.com ni register sebagai ahli biasa je korang cuma boleh tengok pilihan calon sahaja. Lepas tu boleh sampaikan salam. Tapi korang nak reply mesej tak boleh. Korang nak tengok siapa yang dah sampaikan salam kat korang pun tak boleh. So korang akan termangu-mangu nak tahu siapa yang mesej aku ni? Entah-entah ni jodoh? Takkan tak nak balas salam pulak? Tapi tak bayar lagi macam mana nak reply?

Haa.. tulah persoalan yang korang akan ada kalau register tapi tak bayar.

Ok apa jadi once dah bayar?

Korang akan dapat tengok siapa yang sampaikan salam tadi. Lepas tu boleh reply mesej dia kalau korang berminat.

Kadang-kadang akan ada yang tak balas langsung salam atau mesej korang dalam ni. Lagi-lagi kalau calon tu seorang yang hot, cantik atau hensem. Sebabnya, bukan korang sorang je yang approach dia. Ramai juga calon lain yang approach.


Jadinya, orang macam ni selalunya akan pilih siapa yang dia nak layan sahaja. Kalau dia layan semua, dia akan jadi serabut dan melayan ala kadar. Kalau tak layan langsung orang akan kata dia sombong. So nak tak nak korang kena fikir positif sahaja lah yang diorang ni tengah berkenalan dengan seseorang.

Dari segi harga baitulmuslim.com:

1) Ahli biasa (percuma): cuma boleh tengok senarai calon, info basic dan sampaikan salam.
2) Ahli premium 2 bulan (RM80): boleh tengok senarai calon, info lebih detail, dan balas mesej.
3) Ahli premium 1 tahun (RM120): boleh tengok senarai calon, info lebih detail, dan balas mesej.
4) Ahli premium 2 tahun (RM180): boleh tengok senarai calon, info lebih detail, dan balas mesej.

Biasanya pakej yang berbaloi adalah pakej yang setahun. Sebab sepanjang tahun tu jumlah calon akan bertambah dari semasa ke semasa. So kalau korang ada perasaan yakin boleh jumpa jodoh dalam ni, ambillah pakej yang setahun. Kalau awal-awal guna rasa tak boleh jumpa jodoh, boleh la slow down kejap dan lepas beberapa bulan cuba lagi. Mana tahu jodoh korang baru nak register...

Pendapat peribadi
Kelebihan portal: Simple dan dapat notifikasi email setiap kali calon beri salam atau balas mesej.
Komen: Tak cukup maklumat calon seperti maklumat ujian personaliti.


2) Review TillJannah.my
Facebook: 55k likes
Instagram: 39.9k followers

Untuk tilljannah.my ni pulak yang aku perasan satu ciri berlainan dia adalah fungsi cari calon serta ada kategori 'calon popular'. Wahh macam ada anugerah kan? Haha.. Konsep platform ni lebih kurang sama dengan portal yang lain.

Lepas korang register secara percuma, korang kena lengkapkan dulu maklumat diri sendiri sebelum boleh lihat senarai calon. Bila dah lengkap, korang dah boleh usha-usha calon. Lepas tu boleh sampaikan salam dan terima salam. Tapi korang tak boleh nak reply. Korang boleh tengok wajah calon yang sampaikan salam walaupun belum upgrade ke akaun berbayar. Tak macam baitulmuslim.com yang korang takkan tahu langsung muka siapa yang hantarkan salam selagi tak upgrade.


Dari segi platform aku ada rasa agak kurang stabil sikit, tapi tak obvious. Masih boleh bertaaruf secara lancar. Untuk tilljannah ni diorang ada buat apps untuk android. Mungkin kalau guna app lebih user friendly dan lebih mudah digunakan. Aku tak pasti sebab aku tak boleh nak install kat iphone.

Harga untuk naik taraf akaun ada option setahun atau dua tahun sahaja. Tapi tilljannah.my ni mungkin antara yang murah pakej dia. RM 98 untuk setahun dan RM 159 untuk dua tahun. Dari segi jumlah senarai calon lebih banyak dari negeri pantai timur aku rasa. Sebabnya portal ni ada beberapa kali diiklankan dalam video lawak Syahmi Sazali dan Asif yang guna dialek kelantan tu. So agak tersebar luas kat diorang.

Pendapat peribadi
Kelebihan portal: Dapat notifikasi email apabila calon hantar mesej, ada mobile app dan pakej yang murah.
Komen: Platform ada sikit kurang stabil tetapi tak obvious. Masih tidak begitu banyak calon.


3) Review Baituljannah
Facebook: 1.7 million likes
Instagram: 186k followers

Portal Baituljannah ni antara yang paling ramai user. Tengok lah berapa jumlah likes dan followers dia. Untuk baituljannah ni lain sikit. Once korang register tanpa mengisi maklumat yang lengkap pun dah boleh tengok senarai calon yang ada. Tapi, tak boleh nak mesej calon atau sampaikan salam.

Kalau korang dah isikan maklumat lengkap tentang diri barulah korang boleh mesej dan sampaikan salam kepada calon yang diminati. Masa aku register, dia tulis "Hanya boleh sampaikan 50 salam sahaja untuk hari ini". Bermaksud boleh beri salam kepada 50 orang calon lah.

Kalau untuk mesej pula, dia tulis "Boleh hantarkan mesej kepada 3 calon sahaja untuk hari ini". Bermaksud kalau korang ada calon yang korang suka, cuma boleh hantarkan mesej kepada 3 orang sahaja. Sedih kan? So, macam mana nak mesej lebih lagi?

Kena beli 'rubi'.
Apa itu 'rubi'?

'Rubi' tu macam credit korang lah dalam portal ni untuk berhubung. Setiap kali korang mesej berkurang satu 'rubi'. Harga jualan 'rubi' aku tak pasti sebab aku tak pernah beli lagi. Konsep dia memang menggunakan 'rubi' macam korang main game free kat mobile phone. Bila nak cepat naik level kena bayar, bila nak tambah resource kena bayar. Macam tu juga lah konsep 'rubi' ni sefaham aku.

Portal ni memang takde tawarkan pakej sebulan, 6 bulan atau setahun macam portal-portal lain buat. Semuanya add on purchase bila korang dah register secara percuma tadi. Tapi kalau korang nak try-try atau nak lihat calon-calon yang ada dulu, tak perlu beli 'rubi' lagi. Cuma perlu register meggunakan email sahaja. Boleh tengok terus calon kat dalam tu. Tapi tak dapat la nak mesej diorang.

Dari segi portal, pada aku agak banyak fungsi. Portal ni pun ada fungsi beri cadangan profil calon pada korang. Selain tu, korang boleh pilih nak paparkan maklumat apa pada umum. Kalau tak nak orang tahu apa pekerjaan korang, boleh set untuk tidak paparkan 'pekerjaan'. Gambar pun sama boleh pilih nak paparkan atau tidak. Dan ada lagi beberapa maklumat lain yang korang boleh decide nak orang tahu atau tak.

Bila banyak fungsi ni, kadang-kadang pada aku agak serabut sikit. Tapi masih boleh faham. Kat dalam portal tu sendiri nanti ada keluar artikel-artikel daripada baituljannah dan ada beberapa google ads kat dalam tu. Kalau korang bosan-bosan boleh la baca artikel atau tengok iklan tu.

Lagi satu, kalau nak tambah 'rubi', korang boleh jawab soalan-soalan dari wacana(macam forum). Bila dah jawab, korang akan terima 'rubi' extra dan boleh gunakan untuk mesej crush korang dalam tu nanti. Oh, portal ni membenarkan korang tambah beberapa gambar terbaru pada profil.

Pendapat peribadi
Kelebihan portal: ramai calon dan banyak fungsi.
Komen: Konsep 'rubi' ni aku tak berapa gemar. Aku lagi suka beli pakej bulanan, atau setahun. 


4) Review Temanhidupku.com
Facebook: 5.6k likes

Untuk portal temanhidupku.com ni pada aku sangat menarik konsep dia. Ianya satu portal cari jodoh online juga, cuma bezanya sewaktu nak daftar nama tu akan ada beberapa soalan ujian personaliti untuk korang jawab. Agak banyak juga. Ada soalan mengenai kelebihan dan kelemahan korang. Dan ada soalan mengenai preference korang dan preference pasangan yang korang rasa sesuai untuk di match kan dengan diri sendiri.

Once dah jawab soalan, nanti sistem tu sendiri akan bagitahu apa personaliti korang. Sama ada Sanguine, Choleric, Melancholic atau Phlegmatic. Lepas tu bagi akaun yang berbayar, sistem akan tolong suggest kan personaliti calon mana yang sesuai dengan diri korang.

Untuk portal temanhidupku.com ni kalau tak bayar, memang korang tak boleh nak search langsung senarai calon. Boleh tengok calon pun yang baru login sahaja. Tu pun nasib. So untuk search senarai calon kena bayar juga sebulan RM30. Kalau bayar RM30 punya pakej ni dah boleh mesej, kenal personaliti diri dan search senarai calon. Tapi sistem tetap tak beri cadangan profile calon untuk korang. Kena ambil pakej RM60 atau RM90 baru sistem akan suggest calon untuk korang.

Pada aku yang menarik sebab sistem ni bermula dengan match kan personaliti. Maksudnya orang yang dicadangkan tu mesti akan ada beberapa titik persamaan personaliti antara diri korang berdua. So lebih mudah nak cari pasangan yang serasi.

Cumanya portal ni kurang diceritakan orang ramai. Jadi, pengguna masih tak terlalu ramai. So kurang lah senarai pilihan untuk dibuat jodoh.

Dan lagi satu portal ni memerlukan korang isi nombor ic, berapa jumlah hantaran yang mampu diberi dan range gaji sebenar. So agak banyak maklumat yang korang terpaksa dedahkan. Kebiasaanya portal cari jodoh yang lain tak mewajibkan korang isi maklumat ini.

Tapi pada aku takde masalah pun bagi maklumat ni. Sebab ini akan menunjukkan korang lebih serius mencari pasangan. Dan sistem ni sangat memerlukan banyak maklumat untuk proses 'matching' yang aku ceritakan tadi. Walaubagaimanapun, nama betul tak didedahkan. Hanya nombor ahli sahaja yang dipaparkan.

Pendapat peribadi
Kelebihan portal: ujian personaliti memudahkan pilih calon.
Komen: Masih tak ramai guna, calon masih lagi sedikit.


5) Review MyJodoh.net

Myjodoh.net ni aku belum pernah daftar. Tetapi kalau tengok pada portal tu sendiri boleh tahu yang calon kena register menggunakan nama betul dan bukannya didaftarkan dengan nombor ahli. Selain itu, aktiviti calon juga sentiasa ada update kat portal myjodoh.net. Kiranya siapa-siapa yang belum register pun boleh tahu korang tengah kemaskini
profile, tengah lihat senarai calon, tengah lihat mesej atau baru login.

Aku kurang gemar part ni sebab senang sangat orang nak tahu kita tengah buat apa. Tapi diorang buat ni untuk menunjukkan portal tersebut sangat aktif dan sentiasa ada orang guna. Jadi, kalau korang rasa selesa guna portal ni, silakan.

Portal ni juga ada beri cadangan profile calon mana yang sesuai untuk korang. Harga aku tak pasti. Tapi portal ni kalau tengok user dia aku secara personal kurang yakin sikit. Mungkin sebab aku tak pernah register langsung, so tak tahu sangat macam mana ianya berfungsi. Kalau korang rasa jodoh ada kat portal ni, silakan guna. Aku menulis sekadar memberikan pendapat.


6) Review Tinder
Untuk aplikasi tinder ni aku cerita kan sikit macam mana ia berfungsi. Once korang register, korang boleh letak beberapa gambar diri sendiri. Ni berbeza dari aplikasi cari jodoh yang lain yang hanya membenarkan korang upload satu gambar sahaja dalam satu masa.

So register percuma sahaja dan korang dah boleh terus lihat senarai calon. Kalau korang rasa tertarik dengan seseorang korang 'swipe right', manakala kalau korang rasa tak menarik korang 'swipe left'. Kalau korang 'swipe right' dan calon yang korang tengah tengok tu juga 'swipe right', maka korang akan dapat 'match'. Dari situ lah korang boleh start berkenalan.

Sejujurnya aku tak pernah lagi menggunakan aplikasi tinder ni. Takut aku pula yang hanyut bila terjebak dengan perkara yang bukan-bukan walaupun aplikasi ini fungsi dia sama sahaja macam portal cari jodoh online yang lain. Jadinya, aku kongsi kat sini cerita dari pengalaman blogger cEro, bercerita mengenai tinder supaya korang lebih faham aplikasi ni macam mana jenisnya.

Mesti korang ingat aku desperate kan semua portal aku join? Haha.. Aku kira aku tak desperate, cumanya aku curious nak tahu macam mana sistem-sistem ni semua berfungsi. Dan pada aku ianya suatu usaha yang bagus untuk tolong orang-orang macam aku yang tak berapa reti nak start berkenalan. Tak rugi apa kot kalau join. Ini pun tak semua portal lagi aku review.




SOALAN BERKAITAN PORTAL CARI JODOH ONLINE

1) So, cari jodoh secara online ni dianggap desperate ke?
Tak, ini salah satu contoh usaha. Ramai je yang dah jumpa jodoh dengan cara ni. Percaya semua dalam aturan Allah SWT.

2) Macam mana kalau rasa malu nak tunjuk muka dalam portal online? Nanti kena bahan dengan member..
Boleh tengok youtube jinnyboy tajuk 'love at first swipe'. Maybe lepas tu korang boleh rasa yakin untuk join portal cari jodoh online ni. Kalau member tahu pun apa salahnya. Ni soal hidup korang. Korang yang nak cari jodoh dan nak cari kebahagian diri. Kalau nak fikirkan sangat apa orang lain cakap, nanti diri kita sendiri yang tak bahagia.


amazon
Oh kalau korang still malu jugak nak letak gambar atau tak confident, tapi ada rasa macam nak cuba join online dating website ni boleh join baituljannah. Kat platform tu korang boleh kaburkan gambar dan cuma calon yang korang rasa nak bagi dia tengok je baru korang approve request diorang untuk lihat gambar.

Kalau dah kaburkan gambar ni, kena lah tulis banyak-banyak sikit pasal huraian diri. Tulis secara jujur apa korang suka, personaliti korang, plan hidup korang dan prinsip. Kalau ada yang rasa korang menarik melalui huraian diri korang tu, insyallah ada lah yang akan approach.

3) Berbaloi ke bayar mahal-mahal untuk cari jodoh?
Pada aku harga yang kebanyakan portal tawarkan sekarang ni kira affordable. Apa salahnya bayar RM100 atau RM120 setahun untuk cari jodoh sepanjang hayat. Boleh jadi RM100 yang korang spend ni lah benda paling korang bersyukur nanti bila jodoh korang memang ada dalam portal ni.

State of the Industry

4) Boleh percaya ke?

Kenal jangan lama-lama. Cari keserasian paling lama dalam 3 bulan. Kalau tak ngam, boleh move on.
Dalam masa ni korang nilai lah sendiri sama ada calon korang tu boleh percaya atau tidak. Memang aku tak nafikan ada je yang menipu dalam ni. So kena hati-hati.

5) Apa kebarangkalian untuk berjumpa jodoh yang betul melalui portal ni?
Aku tak boleh bagi jawapan tepat untuk soalan ni. Segala-galanya adalah 50:50. Mungkin korang mula berkenalan dengan orang yang sangat ngam, tetapi akhirnya tak jadi juga disebabkan faktor tertentu.

Contoh lain, mungkin juga korang dah sampaikan salam kepada beberapa orang tetapi tetap tak berbalas. Sehingga lah bulan kesebelas penggunaan, korang cuba lagi dan ada yang balas. Tiba-tiba terasa serasi dengannya sehingga korang menikah. So segalanya 50:50. Ada orang yang banyak terima mesej dari calon-calon lain pun belum tentu dia akan jumpa jodoh dalam portal ni juga. Segalanya tentang usaha dan takdir Allah SWT. Allah yang akan menggerakkan kedua hati untuk bernikah.

Islamic Quote

6) Patut ke share facebook, instagram dan whatsapp dengan calon?
Terpulang. Kalau korang percaya pada calon tersebut, nak bertukar fb dan ig, silakan atas risiko sendiri. Tetapi kalau tanya pandangan aku, seeloknya korang taaruf secara professional dulu sebelum bertukar sosial media. Aku follow Aiman Azlan, dia kata semasa taaruf, tanya soalan-soalan professional. Boleh google '100 pre-marital question'. Tanya apa yang sepatutnya dan cari keserasian.

Kalau korang rasa boleh bayangkan hidup dalam 'perjalanan kehidupan' calon tersebut, then dia lah orangnya. Kalau korang bayangkan korang akan makin jatuh, sila move on. So tak perlu kenal lama-lama pun takpe, yang penting tujuan korang bertaaruf tu JELAS. Tapi adakalanya portal cari jodoh online ni sendiri yang tak mesra pengguna dan korang akan lagi selesa gunakan ig, fb atau whatsapp. So, terpulang. Korang nilai sendiri patut atau tidak bertukar media sosial.

Quotes of Islam
7) Kalau register sebagai wakil carikan calon pasangan untuk kawan atau ahli keluarga boleh ke?
Boleh. Kebanyakannya memang ada option untuk korang pilih isi borang sebagai wakil atau sebagai diri sendiri. Cuma aku tak pasti keberkesanan kalau isikan borang untuk ahli keluarga atau kawan ni. Maybe tak ramai yang selesa nak approach wakil tersebut. Ramai orang lagi selesa approach direct kepada calon.

8) Kenapa ada calon yang tiba-tiba senyap?
Kadang-kadang memang akan ada calon yang bila dah kenal, dah dapat facebook atau ig korang dia terus diam atau pun ghosting. Lelaki dan perempuan dua-dua ada jenis yang macam ni. Tapi aku rasa banyak lagi lelaki.

Sebabnya lelaki lebih suka minta media sosial calon perempuan untuk tengok penampilan sama tak dengan gambar kat portal online. Perempuan pulak ada yang letak gambar selfie dah filter sampai lain terus dengan wajah sebenar. So itulah antara salah satu sebab kenapa lelaki ghosting kepada perempuan yang tak jadi diri sendiri. Haha..

GoodGuySwag
9) Antara salam tak dibalas, kena reject atau ghosting, mana lagi sakit hati?
Yang paling kurang rasa sakit hati adalah apabila salam korang tak berbalas. Tak banyak sangat benda negatif yang korang akan fikir. Paling2 pun fikir calon tu sombong. Tu je..

Selepas itu barulah kena reject. Yang ni agak sakit. Sebabnya kalau kena reject tak kena cara boleh menjatuhkan self-esteem seseorang. Boleh rasa diri tak cukup sempurna.

Tapi better lagi kena reject daripada kena ghosting. Kalau calon tiba-tiba menghilang ni paling sakit hati. Sebabnya korang tak tahu apa sebab tiba-tiba diabaikan. Nasihat aku, tak perlu tiba-tiba menghilangkan diri. Reject je direct. Senang. Haha...

imgflip
10) Macam mana nak handle kalau kena reject?
Prinsip yang korang kena pegang dalam cari jodoh ni ada dalam doa istikharah yang aku tulis dalam entri sebelum ni. Jangan letak harapan pada manusia.

Letak pada Allah. "Kalau ianya baik untukku, kau takdirkannya untukku, baikkannya untukku dan berkati aku dengannya". "Kalau ianya buruk untukku, kau jauhkan aku darinya, jauhkan dia dariku, kau gantikan keburukan tersebut dengan kebaikan, dan kau redhakan aku dengannya".

Kalau korang faham dan yakin dengan doa ni, korang akan lebih senang nak terima sesuatu perkara. Jangan lupa juga solat istikharah. Orang yang istikharah ni insyallah takkan menyesal.

11) Apa tips nak cari jodoh secara online?
Sejujurnya aku takde tips. Aku sendiri pun masih belum benar-benar berjaya mana dalam misi mencari jodoh secara online ni. Tapi korang boleh baca tips dari sis ni kat sini. atau kat sini. Dia bagi tips untuk lelaki tapi aku rasa perempuan pun boleh gunapakai. Boleh praktikkan.

Nasihat aku cuba kenal diri sendiri dan karakter calon pasangan. Communication style nya macam mana. Ada orang lebih suka call, ada orang lebih suka mesej, dan ada orang lebih suka jumpa depan2. Tak semua orang sama. Even cara mesej yang selesa bagi setiap orang pun berlainan. Ada yang suka bila cepat2 balas, dan ada pulak yang pressure bila kena balas terlalu cepat.

submitinfographics

12) Buang masa tak join portal cari jodoh online ni?
Tak. ianya satu usaha. Selain itu, banyak benda yang korang boleh belajar. Contohnya korang secara tak langsung akan dapat belajar personaliti orang lain dan personaliti sendiri. Korang boleh belajar komunikasi dengan berlainan jantina. Dan korang boleh belajar yang ada berbagai jenis perangai manusia dalam dunia ni yang adakalanya korang perlu ada sifat sabar yang tinggi.

13) Cari jodoh online ni sesuai untuk semua orang ke?
TAK. Kalau korang cepat down atau cepat hilang kepercayaan pada diri sendiri, SILA JANGAN JOIN. Macam aku bagitahu sebelum ni, kena percaya korang ada value walau pun seakan-akan takde orang lain suka korang. Kena sayang diri sendiri dan jadi orang yang happy dulu. Kalau tak mampu buat ni, sila cuba cari jodoh dengan cara lain.



KESIMPULAN

Statistik menunjukkan untuk suku tahun pertama 2019 jumlah lelaki adalah 16.86 juta dan jumlah perempuan adalah 15.8 juta orang di Malaysia (BERNAMA). Secara nisbahnya 107 lelaki untuk 100 orang perempuan. Jadinya perempuan masih lagi mempunyai kelebihan untuk memilih jodoh kalau ikut statistik ini. Insyallah korang semua akan bertemu jodoh juga suatu hari nanti.

Seeloknya sebelum korang usaha cari jodoh, korang kena mampu untuk menggemberikan hati sendiri dulu. Cari perkara atau aktiviti yang mampu menggemberikan korang. Tak perlu terlalu bergantung harap pada bakal pasangan untuk jadi happy. 

Sepatutnya kita cari pasangan untuk kita berkongsi kegembiraan kita yang sedia ada, bukan kita cari pasangan semata-mata untuk gembirakan kita yang masih negatif. Kalau masih berfirikan dan bertindak negatif, cuba positif dan gembirakan diri sendiri dulu. Dengan cara ni korang akan lebih menghargai diri sendiri dan tak mudah rasa tak berguna sekiranya orang lain tak menghargai value yang ada pada diri korang. Yang penting, yakin dan percaya korang ada VALUE.

Fuhh... panjang sangat dah ni aku tulis. Entah korang baca habis ke tak... So korang ada pengalaman ke join online dating website atau online dating app ni? Ada pengalaman kena reject ke, reject orang ke? Cuba share sikit....Hehe...^_^


Baca lagi:



104 ulasan:

  1. Uishhh detail gila penerangan kau. Usha-usha tu pernah lah,aku suka baca artikel diorang. kadang berguna untuk reflect diri sendiri.

    Kalau nak join tu...rasa macam tak ready lagi. takut ter-commit awal. hahahaha...
    tengoklah dulu tahun depan ke...mana tau terbuka hati nak join..eh eh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha... biar detail baru puas hati. sebab aku rasa ramai yg curious jugak nak tahu apa sebenarnya konsep cari jodoh secara online ni.

      Betul2 kadang2 aku suka gak baca artikel diorg. Berdasarkan islamic perspective jugak. Byk ilmu boleh dpt dari artikel diorg.

      Hahaha.. tak ready takyah join dulu nanti bazir pulak duit tu. Kalau dah serius baru join. Moga terbuka hati kau nanti insyallah. Hehe...

      Padam
  2. Hye bro ley, antara semua u prefer yg mana? Planning nak try register.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai faten

      Kalau saya lebih prefer baitulmuslim.com sebab dia punya sistem lebih mudah nak faham dan gambar pun senang nak tgk. Ini pandangan peribadi. Lain orang maybe lain yg dia suka.

      Padam
  3. Semoga ditemukan dengan jodoh yg tepat pada masa yg tepat and baik di sisi Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin thanks doakan. Moga ditemukn dgn jodoh yg sesuai dan serasi dgn awak jugak...

      Padam
  4. patutlah lambat baru muncul entry sbb entry-entry bro ley padat berisi dgn info yg diperlukan. terbaekkkkkkk *thumbs up*

    zaman skrg ni byk medium cari jodoh online. pilih je mana yg rasa sesuai dgn diri masing-masing.

    moga dipertemukan jodoh yang baik utk hang bro ley. aminnnn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yelah tu ni tak cerita lagi kalau cari jodoh guna group whatsapp atau facebook. Memang dah makin mudah nak mencari. Cuma nak cari yang sesuai masih susah ^_^.

      Amin...Moga dipertemukan dengan jodoh yang baik jugak untuk kau ana... boleh la try salah satu yang aku mention kat atas ni. Hehe..

      Padam
    2. aminnnn aminnnn amiinnn... nanti try hehe

      Padam
  5. terbaik bro
    tak salah mncuba kn.,👍

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benda orang dah buatkan, kita guna je. Haha... mana tahu memang jodoh ada dalam ni.

      Padam
  6. Kaifa haluk? Ana uhibbu ad-dajajah.

    BalasPadam
  7. Jazakumullahu khair, sgt membantu bg yg baru nak mula

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moga2 bermanfaat kepada yang masih mecari jodoh.

      Padam
  8. Saya pernah register baituljannah tu dulu . Tapi tak reti nak guna dan segan nak tanya orang lain . Yelaaa , bab jodoh sampai ke cari kat online . Ade orang fikir kita desperate , ade orang okey je , ade orang yang akan cakap kesan negatif pasal jodoh online nie .

    Dalam facebook pun ade app "dating" untuk cari jodoh . Tapi situ macam . . . . . Malas la nak komen , try sendiri baru faham apa maksud saya .

    Btw , semoga Bro Ley di pertemukan jodoh yang baik dan solehah .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas baca entri ni dah reti guna dah kan? Boleh lah try balik. Haha.. memang baituljannah tu kalau tak betul2 study platform dia memang susah sikit nak guna. Tapi once dah faham, senang dan banyak fungsi berguna. Contoh macam boleh kaburkan muka kat profile.

      Kenapa kaburkan muka kat profile function? Sbb kalau jenis org yg segan taknak kawan tahu dia join portal cari jodoh ni, so boleh kaburkan gambar. So agak2 calon yg aproach tu bukan dlm circle awak(ex:kawan2 lelaki masa study), boleh la bg akses tgk gambar.

      Sebenarny apa2 pun ada kesan positif dan negatif. Kalau betul cara guna akan lebih banyak kesan positif kita dapat. Pada sy ok je cari jodoh online ni, banyak benda belajar. Cuma memang berumpa depan2 pun satu benda yg penting jugak bila cari secara online ni. Jgn abaikan.

      Ohh betul app dating kat fb tu mcm tak berani pulak nak pakai. Tak rasa mcm lebih baik daripada portal jodoh yg sedia ada ni.

      Terima kasih doakan. Semoga dikurniakan jodoh yg baik dan serasi untuk awak juga.

      Padam
  9. Assalammualaikum.

    Terima kasih atas posting ini.

    Walau pun panjang tapi memang iya, posting ini detail dan membantu mereka yang memerlukan info seperti saya. Sampai komen dan balasan pun saya baca.

    Terima kasih untuk pembaca yang komen dan yang berkongsi pengalaman. Saya baru terbuka hati dan ingat nak join secara online. Komen dan pengalaman yang dikongsikan pembaca lain sangat berguna. Bak kata saudara Zuhdi Sanusi ...tak salah mencuba. Malu dan segan itu memang ada dan tak dapat dipisahkan, cuma kena percaya diri dan berani mungkin?..

    Niat asal saya cuma mahu mencari perbezaan antara dua portal/ web sahaja iaitu BaitulJannah vs BaitulMuslim. Sekali saudara listkan juga portal/ web lain yang berkaitan. Termasuk bagi tips bagai. Terima kasih sebab rajin join dan kongsi pengalaman.

    Sekarang saya perlu tanya diri sendiri balik, berani ke tak nak join mana-mana portal/ web yang ada.

    Seperti pembaca yang lain, didoakan semoga saudara bertemu jodoh yang terbaik dan bahagia dunia akhirat.

    Wasalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam angah,

      Terima kasih kerana baca sampai habis. Hehe :)
      Saya hanya share pengalaman dan berkongsi maklumat je. Mana tahu boleh tolong ramai orang dapat jodoh.

      Alhamadulillah awak terbuka hati nak join lepas baca artikel ni. Betul, tak salah mencuba. Jangan sampai tak cuba langsung. Takut dah tua menyesal sebab tak pernah mencuba.

      Takpe kalau ada rasa malu dan tak berani. Belajar kenal diri dulu. Kalau kita kenal dgn diri sendiri. Kita happy dengan diri sendiri. Yakin tu akan datang sendiri nanti. Jangan sampai kita terlalu dgr cakap orang sampai kita sanggup tak ambil peluang utk happy kan diri sendiri dgn berkahwin.

      Of course nak memilih nanti kena betul2. Takleh serkap jarang je. Cuma semuanya kena ada permulaan. Join portal online ni salah satunya.

      Saya tulis ni sebab sy sendiri rasa tak cukup dengan reference yang ada kat google ni. Jadi sy cuba nak mudahkan lagi orang lain dapat maklumat berkaitan portal cari jodoh ni. Buka satu artikel dapat terus banyak info. Alhamdulillah ramai yang dapat manfaat dah.. :)

      Aminnn. semoga awak juga bertemu jodoh yang sesuai dan bahagia dunia akhirat. Sama-sama lah kita usaha.

      Padam
  10. Salah satu usaha di zaman kini. Tak salah mencuba.. kepada penulis. Moga ketemu jodohnya😊 salam kenal dari sis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kenal juga Sky b4 Pinky.

      Aminn thank you doakan. Betul ni pun salah satu usaha. Tak perlu pikir apa org kat. Buat terus. Semoga semua yang baca artikel ni pun ditemukan dgn jodoh yg baik dan sesuai..

      Padam
  11. Terima kasih cik sudi kongsi entry ini. Sgt2 bermanfaat utk wanita berumur 31 thn mcm sy yg masih dalam pencarian jodoh namun belum ketemu. Jodoh memang telah ditentu Tuhan.tapi kita perlu usaha. Ikhtiar melalui portal jodoh ini antara medium nya kan. Sy sendiri usaha melalui recommendation kwn2/keluarga tak menjadi..maka terfikir nak usaha melalui portal cari jodoh. Pada usia 31 thn ni kita dh fikir utk teman hingga hujung nyawa, bukan sekadar cinta2 bersayang2 tak berpenghujung.
    Terima kasih byk sekali lagi cik

    Zee_hunt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpe kalau sebelum2 ni tak menjadi. Tu semua pengalaman dan pengajaran yg berharga. Cuba je mana2 medium pun. Jangan sampai limitkan diri utk tak bagi peluang kepada diri sendiri berkenalan dgn org lain. Kita sendiri nak happy kan. Buat je apa kita rasa suka dan betul. Boleh lah jugak belajar guna portal online ni. Byk jugak benda boleh belajar. Untung2 dpt pasangan terus. Hehe..

      Moga2 cik zee_hunt ketemu jodoh yg baik dan serasi dunia akhirat..

      Padam
    2. Assalamualaikum. Betul saya setuju. Lepas saya baca artikel ni, saya dah ada keyakinan sikit. Thanks Bro Ley for this meaningful article. -YS-

      Padam
    3. Waalaikumussalam. YS

      Sama2. Terima kasih sudi singgah dan baca entri ini. Saya hanya berkongsi pengalaman dan maklumat sahaja..

      Padam
  12. Salam, jadi bro ley dh dapat jumpa orang x ikut portal online ni?

    -Fatin-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.

      Masih dalam proses lah. Hehe..Dah cuba ke portal online ni? Boleh lah share pengalaman kalau dah pernah. Kalau belum, cubalah dulu. Moga2 cik fatin jumpa jodoh yg serasi dan terbaik.

      Padam
  13. Bagus entri ni..ada try juga register baitulmuslim. Niat nk usaha. Tp kdg2 takut juga sbb ada bribu org akn lihat gambar kita. Kdg2 rsa x selamat nk dedahkn diri kita. Sbb dlm stu masa kena balas bbrp msg dr org yg bbeza. Lg stu sy jenis x lyn lebih dr sorang dlm 1 msa. Tp xtau knp sy join portal ni. Bjaya kenal sorang. Tp family x restu atas factor negeri calon jauh. Pastu takut dah nk bkenalan. Jarang dah online portal tu. Kdg2 on9 jg tp skadar tgk2 saja. ��

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ohh dah pernah register baitul muslim ke. Betul memang akan beribu orang yg akan tgk gambar kita. Just jangan terlebih2 bagi personal details je lah. Kalau cerita pasal karakter sendri takde masalah nak lebih2 pun. Sebab bukan perlu letak nama sebenar. Orang hanya tahu nombor ahli kita je. Kalau dah contact n percaya kat org tu barulah kita share lebih skit personal details. Kalau tak lebih2 share, insyallah selamat je..

      Kalau satu2 masa kena balas ramai terus tu sy faham. Mesti awak ni jenis yg hotstuff jugak lah kan dalam tu. Hehe..Sbb tu kat atas sy ada tulis ada orang dia cuma boleh layan seorang je satu masa. Then awak pilih sorang je awak nak layan, Tak jadi cari yg lain.

      Yang tak jadi tu normal. Sy pun pernah ada experience tak jadi. Tapi usaha je lah dulu. Selagi akaun belum tamat tempoh boleh cuba lagi. Kalau pasal calon jauh tu elok awal2 lagi dah filter lah ikut mana yg parents boleh terima. Tak perlu takut pun utk reject atau kena reject. Just be yourself and happy with yourself. Kalau dpt kahwin tu kira rezeki lah dapat kongsi rasa happy bersama2 dgn pasangan.. Moga awak jumpa jodoh yg baik dan serasi juga.

      Padam
  14. Assalamualaikum, tuan.
    Sekiranya sesuatu laman jodoh mengenakan peraturan untuk calon supaya tidak bertukar nombor telefon dan media sosial yang dimiliki, tetapi calon melanggarnya.
    Pada saya, sy merasa ini salah dan takut xberkat hubungan persahabatan itu apatahlagi jika berterusan ke sebuah hubungan perkahwinan.

    Atau sebenarnya, tak mengapa? sebab kita bayar.. cmna yaa..
    Bolehkah tuan, komen apa pandangan tuan dr situasi ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam.

      Pada saya kalau dah ambil pakej premium/yg dah bayar sepatutnya takde masalah nak bertukar no phone atau media sosial. Cuma kat sini kena faham dulu kenapa peraturan tu dicipta..

      Ada portal yg memang tak bagi exchange number selagi tak cukup kuota mesej dalam portal. Maksudnya chatting menggunakan portal tu sndiri kena bykkan supaya dapat betul2 mengenal stranger tersebut sebelum kita berkongsi maklumat yg lebih privacy mcm no telefon atau pun media sosial..so pada sy kalau tujuan peraturan itu dicipta utk protect pengguna mcm ni, ianya bagus.

      Tetapi kalau peraturan itu dicipta semata-mata kejar keuntungan. Nak memaksa pengguna spend duit lebih. Yg tu sy tak setuju. Sebabnya kalau tak share nombor phone pun, media sosial kadang2 boleh jadi tempat utk evaluate calon pasangan. Bila limitkan mcm ni kurang lah ruang utk lebih mengenali calon tersebut.

      Dari segi keberkatan tu, sy rasa kalau kita tak bayar langsung tapi kita try manipulate platform tu sampai boleh exchange no n media sosial dgn calon pasangan. So menjadikan company tu rugi, then kat situ baru sy rsakan kurang berkat dgn cara mcm ni.. tapi kalau kita dah bayar pandangan sy mcm di atas.

      Padam
    2. ok. terimakasih tuan, atas penjelasan.
      Kiranya peraturan itu utk keselamatan pengguna sendiri.
      skrg sy rsa lebih lega utk bersikap terbuka.
      Saya ada didatangani individu y sy nilai sbg serius, cuma masing2 sibuk dan masa utk berkomunikasi tak sesuai.
      nk bertukar nombor telefon, tp takot xberkat.
      jd ini agak menyukarkn kmi utk mengenal satu sama lain utk cri waktu sesuai utk berkomunikasi.
      Namun, sy bknlah tlh membuat keputusn dan berharap pd individu itu, cuma masih mengenal.
      apapun, terima kasih tuan, atas pandangan ini.

      Padam
    3. sama2.. harap2 jumpa lah ye dgn pasangan terbaik yg serasi :)

      Padam
  15. Ya betul. Menerusi medium seperti ni, pilihan nombor satu, rupa lah.

    Yang biasa biasa ni sukar sikit. huhu. Already tried Tinder, separuh jalan hubungan kami, satu petanda bahawa tak ada jodoh antara kami. Sia-sia juga pada saya Tinder ni, walaupun a few kawan saya yang dah pun berumah tangga menerusi perkenalan Tinder. Takdir masing-masing, kan

    Maka, untuk lebih serius, saya pun cubalah melalui medium yang cik dah pun buat review atas ni. Nak masuk 2 minggu dah, progress slow. Dah kirim salam, tak semua berbalas. Ya, macam cik cakap kerana mereka ada banyak pilihan dan direject salam saya. aduh. haha

    Tapi ya, selepas membaca post cik ni, alhamdulillah, fikiran lebih ke arah positif. Iyalah, mana tahukan, jodoh saya yang telah ditetapkan, tak ada di alam maya ni. Saya sentiasa berdoa dan yakin ada yang telah ditentukan untuk kita. Mungkin akan bertemu face to face? Yang penting, ada usaha. Saya doakan untuk diri saya dan juga mereka yang masih mencari ni akan berjumpa jodoh yang sesuai bersama insyaAllah. aminn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes betul. Sebab takde kriteria lain yg senang dilihat. Sebab nampak gambar je. Beza dgn kenal someone depan2. Kelakuan dia semua boleh nampak. So pemilihan awal boleh jadi sebab perangai..

      Takde yg sia2 dalam hidup ni melainkan kita buat dosa. Kalau niat main tinder tu baik. boleh jadi tu lesson utk kita. Memang jodoh ni takleh expect. Yg penting dah usaha..

      Ye dalam medium macam ni, kalau cuma sekadar kirim salam je memang susah sikit nak dibalas. Cuba lah buat sesuatu yg lain. Yg penting description kat profile kena positif. Kena nampak yakin dgn diri sendiri. Lagi unik lagi bagus...

      Takpe awak dh usaha. Tak semestinya kita usaha terus dapat. Bagus boleh fikir positif macam ni. Tak perlu rasa down. Cuba lagi dgn medium yg lain. Moga berttmu jodoh yg baik dan saling melengkapi :)

      Padam
  16. Salam. Saya jenis yang tak berapa gemar berurusan online sbg contoh saya jarang membeli barang online sebab tak dapat kenal betul2 barang yg saya mahukan. Tapi rasa nak join bm, tj, bj etc sebagai usaha mencari jodoh. Bro ley rasa, sesuai ke untuk saya join?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesuai je nak join. Join ni untuk initiate perkenalan je. Kalau rasa tak puas hati kenal online, ajak jumpa berkenalan depan2. Kalau masing2 happy boleh teruskan, kalau tak rasa nak proceed undur diri je. Kalau tak pernah try memang kita tak akan tahu kita sesuai ke tak. At least cuba berkenalan dgn seorang dulu dalam ni dan tgk sesuai ke tak dgn diri awak.

      Padam
  17. Terima kasih akan perkongsiaan ini. Sememangnya sedang mencari maklumat tentang portal-portal cari jodoh ni. Terima kasih. Didoakan agar dapat jodoh yang baik-baik untuk saudara dan semua. InsyaAllah. Ameen.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin insyallah. Moga2 semua yg baca entri ni ditemukan dgn jodoh yg baik2. Sy sekadar berkongsi. harap2 ada manfaat.

      Padam
  18. Terima kasih encik kongsi maklumat semua ni...saya pun sedang baru nk usaha cari jodoh secara online ni dengan lebih serius..sblm ni pernah masuk tapi dh give up...nasib baik masa tu tak byr lgsg..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe takpe. Cuba usaha lagi. Make sure tahu apa yg nak dicari dan jgn give up Kalau tak boleh jumpa online pun still akan ada bermacam lagi cara Allah akan temukan kita dgn jodoh kita, asalkan kita usaha.

      Padam
  19. Terima kasih.

    BalasPadam
  20. Saya wanitatwanita kerje umur da 30 lebih.ada ke org nak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya lelaki memang akan cari yg lebih muda. Tapi masih ada yang akan consider kalau beza umur awak lebih tua 1-2 tahun. Dalam portal tu bukan semuanya bawah 30 tahun pun. Masih ada je lelaki yg dah 30an. Boleh lah cuba dulu.

      Padam
  21. Terima kasih tuan. Saya secara tak sengaja jumpa blog ini. Bagus juga maklumat diberikan. Saya masih berkira-kira mahu join atau tidak. Soalan saya,
    1. Apakah portal terbaik keseluruhannya?
    2. Bagaimana hendak tahu calon itu baik atau tidak?

    Terima kasih. Adakah tuan sudah berjumpa calon?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jwpan sy akan biased. sy lebih selesa guna baitulmuslim sbb yg tu yg sy guna.

      nak tahu calon baik atau tak kena taaruf dulu. mungkin jugak boleh baca dari huraian profile calon. dari situ akan membantu.

      Alhamdulillah... ya ^_^

      Padam
  22. Baca blog ni pada 10 Jun 2020. Terasa terlewat plk.. dah nak habis pkp zaman covid ni. Nak try join juga portal cari jodoh, tp ntah la... ada tak org nak perempuan umur dah 36thn. Risau jugak umur dah nak masuk 40 tahun. Ada masa 3thn lagi untuk berusaha cari jodoh sebelum masok 40. Lepas tu redha je la membujang sampai ke tua. Btw, terima kasih bagi tips ya. Semoga memperoleh pahala dn keberkatan hidup sebagai seorang blogger.

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha takpe belum terlewat utk apa2 pun. insyallah ada je lagi dlm portal tu lelaki yg lebih kurang umur tu. cuba dulu mana tahu ada rezeki. kalau tak cuba jawapannya dah confirm NO. tapi kalau cuba masih 50:50

      Padam
  23. Saya join baitulmuslim, tapi stp kali calon bagi salam, saya xpernah balas.. Xtau kenapa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha dah tu kenapa pulak join kalau taknak balas..memang akan ramai yg beri salam. just percaya pada diri dan pilih lah sorg utk start berkenalan. kadang2 bila dah start baru kita tahu apa yg sebenarnya kita nak..

      Padam
  24. saya ada join baituljannah. masa MCO ritu. bila kirim salam atau mesej ramai yang reply mungkin sebab bosan dok rumah kot hihi. tapi bila semua pulih dan masing2 dah start sibuk semuanya jadi slow. sampai sekarang saya masih xtahu macam mana nak guna rubi @ belanja calon dengan rubi. sebab kebanyakkan calon x bagitahu yang akaun diorg tu free. sejak join sampai sekarang sy masih x jumpa lagi jodoh hahaha. lama2 rasa macam redho jela hidup sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha betul lah tu kalau dah start keje balik org akan slow kat platform2 ni. jgn buka waktu kerja, jrg org nak balas.

      sy pun kurang paasti utk konsep rubi tu sebab sy tak gunakan sepenuhnya platform tu, hanya guna baitulmuslim.

      takpe boleh cuba lagi insyallah ada jodoh tak lama dah tu :)

      Padam
  25. Saya antara yg free acc kerana saya rasa mahal juga 100 lbh utk beberapa bulan.nak reply mesej org sampai ke sudahla takdapat.pasrah je la tggu kaya baru upgrade

    BalasPadam
  26. hahaha nak berbaloi kena amik setahun. sbb kalau kita down nanti next few months masih boleh guna lagi. takpe insyallah ada rezeki awak utk uppgrade acc n jumpa calon jodoh terbaik

    BalasPadam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  28. Ak pernah guna tinder sbb curious. Tapi kejap je lah guna. Then uninstall.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha takpe install utk buat research.. bagus lah tu sbb tak guna tinder utk yg bukan2..

      Padam
  29. Sy try Cari calon kat baitulmuslim & baitul Jannah dulu... Alhamdulillah syukur Allah temukan jodoh sy diportal online Baitul Jannah..rupanya kat situ suami sy menyorok 🤣🤣🤣🤣 siapa nak cari jodoh boleh la try klik link Baitul Jannah ni utk daftar
    https://baituljannah.cc/jodoh/CINTA
    Memang rekomen sbb situ boleh tapis calon dari segi umur,pelajaran dan negeri pilihan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah... tahniah ar
      Memang kadang kita tak sangka pun jodoh kita nak datang dari mana kan.. yup baitul jannah pun bagus jugak features platform dia. Ni ikut masing2 punya citarasa lah nak guna platform mana. Asalkan niat nak mencari tu betul..

      Padam
  30. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  31. jumpa blog ni sebab dapat mesej awek kat baituljannah... nak baca mesej dia kena bayo la pulak.. haih. mahal sgt la.. kalau ada pakej sebulan rm30 rasa ok lagi..
    kena menabung lah nampaknya baru bleh baca mesej tu.. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahah.. takkan untuk spend skit cari bakal isteri takleh bro.. tu lifetime investment tu.. tapi takpe bro moga murah rezeki dan jumpa jodoh yg baik2 nanti

      Padam
  32. Rezeki jodoh ajal maut telah ditetapkan, tapi kita perlu usaha juga. Saya antara yang bertemu jodoh dalam portal baitulmuslim.

    Pada saya, berbaloi je bayaran yang dikenakan, sebab website pun perlu dana untuk diselenggara.

    Niat kena betul, insyaAllah Allah hadirkan yang terbaik. Jangan malu untuk tegur dulu, dan jika kena reject, itulah yang terbaik dari Allah. Saya rasa saya mesej banyak juga, sebelum bertemu yang betul-betul sesuai. Tapi itulah usaha kita.

    Ciri-ciri yang kita nak pun mesti clear, macam saya, 3 ciri utama calon, mestilah tak merokok, kampungnya/kerja tak lebih 2 jam perjalanan dari saya dan juga jaga solat. Alhamdulillah rezeki saya, memang dikurniakan rezeki suami yang memenuhi ciri-ciri yang saya tetapkan.

    Last, doalah banyak-banyak moga Allah pandu dalam apa saja yang kita lakukan. Moga semua yang berusaha ni, Allah kurniakan jodoh yang terbaik pada anda semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..

      Betul usaha kena ada jugak bab cari jodoh ni..yes saya berpandangan sama. Berbaloi je bayar kalau untuk cari calon dalam tu. Kalau tak jumpa calon sekalipun at least ada lah pengalaman.. kalau tak cuba langsung lagi susah nak dpt opprtunity berkenalan tu..

      Lain2 tu sy setuju. Nak cari biar niat yg betul n dah tahu nak ciri2 yg macam mana. Kalau dua2 ok mesti boleh smpai ke jinjamg pelamin. Kalau tak ok cari lah yg lain. Kita yg control n pilih..

      Padam
  33. Assalamualaikum w.b.t.
    Entri yg sgt berguna. Alhamdulillah sangat bermanfaat utk org lain. Sy pun jumpa jodoh di baitulmuslim. Masuk tak sampai sebulan, jumpa dengan si dia. 3 bulan kenal, 3 bulan bertunang then nikah. Betul apa yg penulis kongsikan tips. Pada sy jangan nak malayan semua, tengok latar belakangnya. Istikharah jangan tinggal untuk memilih. Semoga pilihan kita yg betul dan tepat. InsyaAllah semoga dimudahkan urusan jodoh semua yg masih mencari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam wbt..
      Woww tak lama tu kenal. Memang Allah permudahkan lah.. bagus2.. so nampaknya ramai jugak yg jumpa jodoh kat platform online ni. Moga bahagia dengan pasangan selamanya ya😊

      Padam
  34. Pernah jugak join. Lepas tu kena ghosting🤭 So sekarang nak kata give up tu tak lah. Tapi kena build up self esteem dulu. Nak cintai orang lain,kena cintai diri sendiri dulu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hmm memang ada yg mcm tu.. tak ckp apa2 tiba2 ghosting n menghilangkan diri terus... ye betul.. biar lah kita sayang diri kita n buat diri kta happy dulu.. kita sndiri tahu nilai diri kita camne.. kalau org tu memang mencari value yg ada dlm diri awak insyallah boleh panjang lah jodoh tu😊

      Padam
  35. Terima kasih Bro Ley atas tulisan yang bermanfaat ni! Sebagai org yang kerap dighosting walaupun pihak sana yang bagi salam dulu, saya dah tak down lagi dah lepas baca content ni. 😄😄 Ada any tips tak utk description diri kita kat portal? Perlu panjang ke, jujur ke, simple je ke? Dr sudut pendapat lelaki, apa yg mereka pilih utk lihat pada description tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2..moga makin confident dgn diri sendiri sahaja. Tips description ni biar letak benda jujur yg positif dan unik. Jangan negatif.

      Contoh: tak cantik mcm model, takde apa2 yg menarik, hanya seorang biasa sahaja.

      Ayat negatif mcm kat atas ni buatkan org kurang interested nak berkenalan..

      Ayat tak perlu panjang pun. Cukup lah describe sesuatu yg unik yg ada pada awak dgn jujur dan tegas dengan prinsip.

      Contoh: seorg yg rajin masak kalau dpt lelaki yg rajin menolong, suka spend masa dgn family berbanding kawan, suka budak kecik, tak kisah destinasi melancong asalkan dgn org2 favorite, suka tanam pokok dalam rumah, suka buat wiring rumah😂

      Lebih kurang point2 mcm tu lah.. kalau reti buat ayat lawak lagi bagus. Kalau tak reti jgn copy paste org lain punya ayat pulak, nanti nampak fake..

      Padam
    2. Wahh.. thank youu for the tips. 😄😄

      Padam
  36. First time nak betul2 try cari jodoh online, so terus google review for Tilljannah and keluar la this entry. Banyak kali dah nak cuba cuma niat tu berhenti setakat homepage website2 yang disenaraikan di atas. Maybe itu tanda tak bersedia, plus macam comments by other readers, saya boleh fokus pada satu sahaja at one time, jadi nak kenal cara ramai2 ni macam tak kena pula rasa. Tapi after reading this entry, saya dapat belajar banyak perkara. So thank you so much. Semoga Allah terima usaha kita nak cari pasangan hidup yang terbaik.

    BalasPadam
  37. Tq Bro Ley atas penjelasan. Detail sgt.Saya baru je join baituljannah last week.Actually masih blur2 lagi.Tapi lepas baca blog ni, banyak info tentang portal jodoh online ini. hehe

    Ini pengalaman sy last week, sy ada kirim salam kpd 1 calon sy yang saya rsa memenuhi kriteria sy. Taklama selepas itu, dia membalas salam sy. Saya bercadang untuk msg calon tersebut pada besok hari, namun begitu, keesokkan harinya calon tersebut telah menutup akaunnya. Sy ni beginner, mcm blur2 juga lah dgn baituljannah ni. Saya ad contact admint, iya admint memberitahu calon tersebut telah menutup acc nya. Admint minta sy tunggu calon tersebut membuka acc nya.. Frust jugak sebenarnya. Sy berniat untuk tidak terus msg calon tersebut, just nk amik masa taknak cepat2 msg. tp at last, dia pula yg tutup acc. pelik..

    Tp ada la pengajaran di baituljannah ni. Tak semua benda kita boleh kawal. Ad juga rsa macam sedikit malas dah nk cari calon di situ, tp bila bca blog bro ley ni, buatkan sy lebih terbuka untuk menilai dan menerima apa2 kesan dan akibat serta risiko nya. fikir positive dapat lah positive, fikir negative dapat lah negatif.

    Terima kasih bro ley.

    BalasPadam
  38. Tq atas penjelasan blog ni.. Sy dah masuk Tilljannah, betul lah part ghosting tu. Ghosting is real..

    Skrg take a break dulu since akaun pun dh x premium.. Bila kena ghosting (though org tu yg nk berkenalan dulu_, sy belajar kenal diri sy. Sy lah terlalu rigid nak setia dgn sorg je.. Silap tu sbb br kenal xperlu nk bayar dengan kesetiaan. Then, baru tau cinta untuk diri sendiri pun sikit, energy drained habis bila berkenalan dengan mcm2 orang termasuk lah dgn ghoster sorg ni.. energy drained terus..

    Tapi, insyaALLAH lps belajar mencintai diri sendiri ni dan menyelesaikan misi hidup, sy nk try Baitul Muslim pulak.. TJ pun ok jugak sbnrnya, web dia kemas je.. Tp sy mcm x boleh masuk dgn BJ, xfaham rubi-rubi tu.. n calon2 kat BJ mcm muda yg amat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  39. Pengalaman saya cari jodoh

    Hati2 dengan perempuan yg menulis "cari pasangan yang mampu terima sy apa adanya".

    Bagi pemahaman lelaki, ayat itu bermaksud terima kekurangan wanita itu yg telah ditakdirkan Allah seperti, kurang tinggi, kurang cerah, dan yang seangkatan dengannya.

    TAPI HATI2!! Bagi kaum wanita, ayat itu merujuk terima la kejahatan dia, mulut celuparnya, kurang agamanya, ego, suka berbalah, dan lain2. Bagi mereka terimalah semua itu kerana mereka tidak ingin berubah.

    Sy dah kenal beberapa wanita, ada yg mulut longkang, tak solat, tak tutup aurat, bila sy tegur, ajak tengok video ceramah agama, alasan mereka, "TERIMALAH SAYA APA ADANYA".

    BalasPadam
  40. saya dah bayar untuk upgrade tapi tak boleh akses mesej. kenapa ya agak2?

    BalasPadam
  41. Tq pencerahan..Sedang usha2 yang ni pulak www.carijodoh.com.my

    BalasPadam
  42. assalamualaikum.. sekadar untuk perkongsian.. saya sekarang sedang dalam perkenalan dalam baituljannah.. tentang apa yang bro kongsikan tu ada sedikit pembetulan... sebenarnya dalam baituljannah ni kita boleh langgan pakej premium... tp saya tak ingat berapa harganya... tp x silap saya lagi mahal dari semua website yg lain... tp bagi saya berbaloi... sebab setiap chat kita akan ditapis oleh pihak ketiga.. calon perlu cukupkan persentage untuk decide untuk dedahkan matlumat facebook whatapp no tel dan maklumat perhubungan yang lain.. selain itu calon juga perlu sahkan salinan ic sbelum boleh berhubung diluar... saya sarankan gunakan akaun premium dari gunakan rubi.. rubi terlalu leceh dan merugikan untuk tempoh yang lama.. sekadar sedikit perkongsian bagi yang mencari jodoh..

    BalasPadam
  43. Article yg menarik..terima kasih kepada penulis yg berkongsi info😊

    BalasPadam
  44. Assalamualaikum,

    Saya nak share satu portal online dating yang paling senang digunakan ni

    www.carijodoh.net

    1. Percuma
    Anda tidak perlu membayar sebarang yuran keahlian pun untuk seumur hidup, daftar dan terus boleh hantar mesej ke si dia tu, tak perlu sebarang kredit atau syarat pun

    2. Mudah
    Selepas mendaftar, anda boleh membuat carian berdasarkan ciri pilihan idaman anda, dari berbagai sudut, umur, berat badan, tinggi, jenis pekerjaan, malah sampai ke jenis rumah dan jenis pengagkutan pun boleh dipilih. Secara tidak langsung, kita dah boleh baca latarbelakang si dia ni, adakah dia benar dah bersedia atau masih berusaha lagi? kan mudah

    3. Teliti
    Portal ni mmg dikhususkan untuk orang yang serius nak mencari jodoh, jadi memang banyak lah yang akan ditanya dalam borang keahlian tu, ini adalah untuk kemudahan semua. Jadi orang yang tidak serius, mungkin akan rasa sedikit terbeban juga nak menjawab soalan yang berjela tu nanti. Ada ruangan yang boleh diset untuk pandangan ahli sahaja

    4.Forum
    Terdapat ruangan khusus untuk para wanita sahaja, boleh gosip sakan sebab didalam ni lelaki tidak dibenarkan masuk atau membaca posting pun. Nak berniaga pun boleh cik kak ye

    5.Privacy
    Nama dan gambar anda boleh disorokan dari didaparkan kepada umum, cuma akan ditunjukan pada ahli yang dah berdaftar sahaja, jadi jangan risau orang akan terjumpa nama anda kalau di Google nanti, tapi saya nasihatkan, janganlah guna nama penuh sama seperti dalam IC, contoh kalau nama anda Norhafizah Abdul Halim, boleh pakai Fiza Halim je :)

    6.Report Abuse
    Antara risiko online dating ni, anda mungkin akan terjumpa orang yang pelik atau pun sering menggangu anda, jangan risau, disetiap user profile ada report form, dia tak akan tau pun siapa yang buat report. Setiap rekod perbualan ada disimpan dan boleh dijadikan bahan bukti

    7. Image Gallery
    Setiap orang boleh upload 5 gambar lain selain avatar, jadi tak perlu risau kalau gambar profile anda tak cukup menarik sebab yang lain masih ada lagi, gambar ini cuma akan dipaparkan untuk ahli yang berdaftar sahaja. Mohon letak gambar yang bersesuaian dan mestilah sopan

    8. First Move
    Platform ni masih baru lagi, database calon mungkin masih tak ramai seperti web yang lain, tapi apa salahnya kalau anda buat dahulu profil anda siap2..kalau lambat takut melepas.. Manalah tau Si Dia terpana melihat gambar dan berkenan dengan profile anda buat kali pertama, maka bermulalah kisah cinta anda pada hari tu.. aaminn ya rabb

    Semoga dipermudahkan segala urusan kita semua

    Amin

    www.carijodoh.net

    BalasPadam
  45. rainizulkepli09@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya nak tanya so penulis dah jumpa jodoh ker..tanya jer kepochi sikit

      Padam
  46. Alhamdulillah terbaik penulisan dan ada point2 perkongsian yang menarik.

    BalasPadam
  47. Tak semua orang sesuai dgn platform cari jodoh. Rasa macam nak minta kerja, kenal dari permukaan, hanya tunjuk sisi baik. Sedangkan seseorang punya pelbagai perjalanan hidup yang menjadikan dia unik. Ada baik/buruk. Bagaimana nak kenal seseorang dengan sebenar-benar hanya melalui skrin? Kekok untuk saya.

    Keseluruhannya, rasa tiada ketelusan bertemu dengan cara begini.

    BalasPadam
  48. Ada lagi satu website cari jodoh www.jomdating.my ,website dia laju so kalau nak cari calon senang dan takde lack2..simple dan senang faham

    BalasPadam
  49. 4/2/22 mana admin ni..dah jumpa jodoh ke tuuu.haha..btw nak tanya kalau saya join both portal boleh ke? Baitul Muslim dan baitul jannah sekali gus?

    BalasPadam
  50. Salam nak tanya,sy tahu article ni dah lama. Jadi nak tanye jelah apa perkembangan melalui dating apps ni semua? 😊

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...