Unlimited Hotspot Internet Versi Bajet

Aku baru je discover ada satu pelan unlimited hotspot yang affordable dan mampu milik. Nama dia Prabayar Hotlink Tanpa Had Internet & Panggilan. Yang menariknya ada tawaran hotspot tanpa quota sekiranya beli pass hotspot. Setelah buat kajian dan berfikir selama beberapa minit, aku pun buat keputusan untuk beli je terus simkad hotlink ni kat 7-eleven berdekatan. Kejap je kan aku fikir, terus beli? Ye lah harga simkad RM10, so takde lah nak risau rugi besar pun.

Aku akan cerita pasal hotlink prabayar ni je dulu. Perbandingan nanti aku buat cerita kat bawah.

Sumber: Maxis


1. Prabayar Hotlink Unlimited Internet

Ada dua jenis tawaran dalam pelan ini:

a) RM35 sebulan unlimited internet(speed 3 mbps) + RM5 (pass unlimited hotpsot)

b) RM45 sebulan unlimited internet(speed 6 mbps) + RM 5 (pass unlimited hotspot)


Jadi , aku pun cuba yang RM35 tu dulu. Sebabnya masa awal2 beli simkad aku cuba buka internet slow semacam je. Tak sampai 1mbps pun. Lepas aku dah beli pelan RM35 dan tambah dengan hotspot RM5, barulah boleh buka youtube, tengok netflix dan sebagainya. Speed aku test paling laju pun dalam 2mbps lebih je. Tapi masih boleh tengok youtube 480p dengan lancar. Netflix pun masih boleh berjalan lancar dengan quality lebih kurang 480p-720p. 

So, untuk light user, kelajuan 3mbps ni masih boleh diterima pakai lagi. Aku pun bukan lah ada kerja kena edit video atau upload video, jadinya pelan ni sudah mencukupi untuk aku gunakan bulanan.

TAPI... nampak macam positif je kan tadi? Setelah aku semak laman web maxis berkaitan FUP (Fair Usage Policy), ada tertulis FUP limit untuk internet 30 hari ni adalah 50gb. 

Maksudnya apa FUP tu?

Maksudnya, kalau kita dah gunakan unlimited hotspot tadi tu sehingga 50gb, kelajuan akan diturunkan kepada 512kbps sahaja. Kira tak betul- betul unlimited jugak lah. Walaupun sebenarnya 50gb untuk hotspot dah kira tinggi juga quota yang diberi dengan harga macam ni.

Rujukan: Maxis FUP

Aku baru je pakai pelan ni. Nak kata puas hati betul pun belum boleh lagi. Setakat ni aku cuba ada masa speed ok ada masa speed kurang sikit. Mungkin disebabkan kawasan aku sendiri yang tak berapa bagus. Sebelum ni aku pun guna umobile gx30 tu untuk jadikan hotspot tapi 6gb je quotanya dan kadang-kadang line pun boleh tahan tak stable kat tempat aku ni. So maxis ni kira dalam fasa testing lagi lah..

Ohh.. untuk hotlink ni korang kena daftar sendiri lepas beli kat 7-eleven tu. Kena download app daftar-hotlink. Nanti kena scan QR code pada simcard, scan Ic dan kena scan muka korang jugak. Pada aku agak kurang user friendly app tu sebab banyak kali aku kena scan asyik unsuccesful je.. 10 kali jugak kot aku try lagi sampai lah successful boleh daftar.


2. Unlimited Unifi Air

Kalau siapa-siapa yang tak pernah tahu lagi, unifi ada sediakan satu simcard 'Unifi Air 4g/Lte' dengan pelan RM79 sebulan internet tanpa had dan hotspot tanpa had. Yang ini betul-betul unlimted dan tak ada diberitahu mengenai adanya FUP. Dari review-review di youtube juga ada yang berjaya dapatkan speed sehingga 40-50mbps walaupun unifi nyatakan secara average hanya 20mbps sahaja untuk pelan ini.

Review Unifi Air- Youtube

Pelan ini terbahagi dua:

a) RM79 sebulan -kontrak 24 bulan (simcard unifi air + free wireless router)

b) RM79 sebulan- tiada kontrak (simcard unifi air sahaja)


Cadangan aku, kalau korang baru nak cuba unifi air ni cuba ambil yang tiada kontrak dulu. Sebabnya korang kena test dulu coverage tempat korang ok ke tak. Kalau ambil yang kontrak, penalti untuk terminate awal pelan ini adalah baki bulan di dalam kontrak kali dengan RM79. Kalau baki ada lagi 23 bulan, masak lah korang. 

23 bulan x RM79 = RM1,817

Kalau korang ada bajet sikit, aku cadangkan ambil unifi air ni je lah terus. So far tengok tak ramai lagi yang complain.


3. Umobile Unlimited Internet (Limited Hotspot)

Aku cerita juga umobile ni sebab ianya dalah price range yang sama. Umobile tawarkan dua pelan:

a) GX30 RM30 sebulan(speed 6mbps) - (limited hotspot 6gb)

b) GX38 RM35 sebulan(speed 6mbps) - (limited hotspot 6gb) + unlimited call

Aku pakai yang GX30 sahaja sebelum ini. Setakat yang aku pakai speed dia kalau normal memang ok je untuk light user, tengok youtube, netflix dan light browsing. Cuma tempat aku ni kawasan tak stable line dia. So aku decide untuk cuba hotlink pulak.


4. Yodoo Unlimited Internet (Limited Hotspot)

Yodoo ni adalah plan internet yang kita boleh custom sendiri nak ada quota berapa banyak. Baru-baru ni Yodoo ada tawarkan pelan unlimited internet:

a) RM 35 sebulan(3mbps) - Limited hotspot 2gb

b) RM 43 sebulan (6mbps) - Limited hotspot 2gb


Harga lebih kurang macam umobile dan maxis, tapi kuota hotspot terlalu sikit. Kurang sesuai kalau nak gunakan sim ini untuk jadikan wifi.


5. Celcom Unlimited Internet (Limited Hotspot)

Celcom pun ada pelan unlimited internet yang bajet ni. Harga dan tawaran yang diberi pun lebih kurang juga dengan telco-telco lain.

a) RM 35 sebulan (speed 3mbps) - (Limited hotspot 3gb)

Haa ada satu tu je pakej celcom ni pada aku monthly plan yang bajet. Yang atas ni je lah.


Kalau ikutkan kesemua yang aku dah senaraikan dari tadi, nampak macam maxis dan unifi air lagi menarik. Yang lain-lain masih lagi ada quota hotspot yang sangat sedikit.

Aku rasa itu je kot internet unlimited yang bajet dan boleh buat hotspot. Saja aku nak kongsikan pengalaman baru dan maklumat berkenaan pelan-pelan internet yang ada ni semua.

Sekian saja. Salam guys..


Baca lagi:

8 ulasan:

  1. Thanks for sharing. Bagus macam ni sebab semua orang pasti mencari yang unlimited. :)

    BalasPadam
  2. Cmne nak tau bnyak mne data yg dah kita guna untuk Hotlink tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak tahu kena cabut simcard masuk dalam phone utk cek. Biasa memang tak perasan tiba2 dh habis pakai 50gb

      Padam
  3. unifi yg x de kontrak tu..rm79/months still sama mcm sim card yg lain jugak ker,klu saya guna moderm sim card kira unlimited hotpot la kn..1 rumah bole guna..komen sikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul simcard nya mcm biasa je simcard kita pakai kat phone tu.. letak kat modem memang unlimited hotspot. Ramai boleh pakai macam wifi. Cuma speed dia berkongsi lah.. dan upload speed agak slow sedikit

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...